Záhadný objekt v Mléčné dráze budí rozpaky. Vědci o něm téměř nic neví

Mléčná dráha s vyznačeným místem, kde podle australských vědců rotoval neznámý objekt.

Australští vědci objevili neznámý rotující objekt v galaxii Mléčné dráhy. Od Země je vzdálený kolem čtyř tisíc světelných let. Vědce zaujalo hlavně dlouhé pravidelné radiové vlnění, které objekt vydává.

Jako první objekt zpozoroval vysokoškolský student Tyrone O´Doherty radioteleskopem Murchison Widefield Array v Západní Austrálii. Bylo to v březnu 2018 při pozorování radiového vlnění ve vesmíru, informoval odborný časopis Nature.

Vědci si tehdy všimli, že neznámý objekt generuje vysoké množství radiového vlnění po celou minutu v pravidelném intervalu 18 minut. Šlo o nejzářivější zdroj radiových vln v daný okamžik, informuje americká CNN.

Podle vědců se jedná o neobvyklý úkaz. Objekty, které generují vysoké množství energie a tedy svítí, sice ve vesmíru existují, neděje se tak ale v řádu desítek sekund, ale pouhých milisekund či sekund, vysvětlila členka výzkumného týmu Mezinárodního centra pro výzkum radioastronomie (ICRAR) Geema Andersonová.

Objevitel O´Doherty je členem týmu astrofyziků, který vede na australské Curtin University Natasha Hurley-Walkerová spolupracující s ICRAR. „(Objekt) se objevoval a mizel v časovém rozpětí několika hodin, co jsme ho pozorovali,“ řekla. „Bylo to naprosto nečekané. Pro astronoma to bylo trochu strašidelné, protože nevíme o ničem na obloze, co by tohle dokázalo,“ vysvětluje Hurley-Walkerová.

„Je to typ pomalu rotující neutronové hvězdy, jejíž existence byla již teoreticky predikována… Nikdo ale neočekával, že něco takového přímo odhalí. Nemysleli jsme si, že bude (objekt) tak zářivý. Určitým způsobem převádí magnetickou energii na radiové vlny mnohem efektivněji než cokoli, co jsme dosud viděli,“ dodává Hurley-Walkerová.

Podle předpokladů ICRAR je mysteriózní zářivý objekt vzdálený od země asi čtyři tisíce světelných let. Vědci dále uvádí, že má velice silné magnetické pole. O co se konkrétně jedná, zatím neví. „Další pozorování astronomů řekne, zda šlo o vzácnou jednorázovou událost nebo o obrovskou novou populaci, kterou jsme zatím nikdy neviděli,“ říká astrofyzička.

Na základě prvních spekulací se vědci domnívají, že by mohlo jít o neutronovou hvězdu nebo zhroucené pozůstatky hvězd, bílého trpaslíka.