Hlavní obsah

Obávaná mravnostní policie v Saúdské Arábii v koncích. Co bylo zakázáno, se smí

Foto: Profimedia.cz

Ministr zahraničí Faisal bin Farhan Al-Saud na tiskové konferenci. Snímek je ilustrační.

Reklama

Saúdskoarabská mravní náboženská policie již nepředstavuje autoritu, za kterou platila v minulosti. Komise pro prosazování cti a prevenci neřesti existuje již „jen formálně“ a chystá rozsáhlou reformu.

Článek

Všechno, co bych měl zakazovat, je teď povoleno. Tak jsem té práce nechal, říká zatrpkle bývalý agent náboženské mravní policie v Saúdské Arábii Fajsal. Království uvolňuje už několik let omezení, jež se v minulosti týkala hlavně žen a na jejichž dodržování agenti dohlíželi, píše agentura AFP.

Komise pro prosazování cti a prevenci neřesti neboli Mutava je odstavována na druhou kolej od roku 2016. Mutava přišla o „všechny své výsady a není jasné, co má teď dělat“, tvrdí sedmatřicetiletý Fajsal.

Členové mravní policie byli kdysi vidět všude a byli obávaní – měli zabránit nemorálnímu chování a pašování drog i alkoholu. Tito muži měli po desetiletí právo zakročit proti ženám, které neměly náležitě oblečenou abáju – černý dlouhý šat zahalující tělo. Pronásledovali i ty, kdo nerespektovali pravidlo oddělování lidí podle pohlaví.

Od roku 2017, kdy se stal korunním princem Muhammad bin Salmán, se pravidla nošení abáji rozvolnila, smíšené společnosti mužů a žen se bagatelizují a obchodníci už nemusejí mít v době modliteb zavřeno.

Také některá omezení, která se týkala právě žen, byla zmírněna či zrušena. Nově tak bylo ženám povoleno řídit automobil, účastnit se sportovních událostí a koncertů po boku mužů či získat pas bez souhlasu mužského opatrovníka.

„Dřív se mluvilo jenom o komisi pro prosazování cti a prevenci neřesti, teď se mluví jenom o úřadu pro zajišťování zábavy,“ říká ironicky Fajsal o instituci, která vznikla v roce 2016 a která se zabývá organizováním festivalů a koncertů popové hudby.

Jeho bývalý kolega Turkí je toho názoru, že morální policie „existuje jenom formálně“. „Už nemá právo zasáhnout ani trvat na změně nepatřičného chování,“ tvrdí Turkí. Ti, kdo u této instituce zůstávají, to dělají podle něj jen „kvůli penězům“.

Lamá si vyšla s kolegyní zakouřit v centru Rijádu a agentů Mutavy, kteří ji děsili v minulosti, už se nebojí. „Ještě před několika lety by nikoho nenapadlo kouřit na ulici. Zbili by nás obušky,“ říká Lamá, která má abáju rozevřenou, aby bylo vidět oblečení pod ní.

Mravní policisté z ulic zmizeli, tráví své dny v kancelářích a vymýšlejí kampaně na propagaci dobrých mravů a hygienických opatření. Zaměstnanců této islámské instituce ubylo a jednotka je izolovaná, potvrzuje jeden z představitelů, který si nepřál, aby jeho jméno bylo zveřejněno.

Mutava se chce reformovat a přizpůsobit době, v níž je v pětatřicetimilionové zemi více než polovina lidí mladších 35 let. Její velitel Abdarrahmán Sanad v televizním rozhovoru loni přiznal, že někteří agenti zneužívali svého postavení a pracovali, aniž by „měli jakoukoli zkušenost a kvalifikaci“. Prohlásil, že jednotka začne zaměstnávat i ženy.

Spisovatel Saúd Katíb považuje izolaci a omezování pravomocí Mutavy za radikální změnu. Profesor politologie a odborník na oblast Perského zálivu z Paříže Stéphane Lacroix se domnívá, že království si ještě nemůže dovolit zcela se této instituce zbavit. Podle něj se v budoucnu Mutava přeorientuje na jiné úkoly.

I když v Saúdské Arábii došlo na tuto náboženskou policii, politická represe pokračuje. Od Muhammadova nástupu k moci jí ještě přibylo, tvrdí ochránci lidských práv. Vláda pronásleduje všechny kritické hlasy, ty feministické nevyjímaje.

Reklama

Související témata:

Doporučované