Hlavní obsah

Proč nikdo nepomohl? V USA řeší, jak mohl sníh zabít tolik lidí

Foto: Profimedia.cz

Odklízení sněhu ze silnice v Buffalu.

Reklama

V Buffalu a okolí jsou na sněhové bouře zvyklí, proč tam tedy v bílém pekle zemřelo přes 30 lidí? Roli zřejmě sehrál nedostatek záchranářů, neopatrnost lidí a naopak přílišná opatrnost úřadů s vyhlášením zákazu vyjíždění.

Článek

Během posledních dní se Spojenými státy prohnala nejhorší sněhová bouře za poslední desítky let. Počet obětí po celých USA se vyšplhal už přes 60, přičemž víc než polovina lidí zemřela v okolí města Buffalo. Lidé umrzali uvěznění v autech na silnicích a dlouhé dny čekali na pomoc i ve svých domovech, kde si mnohdy kvůli výpadku elektřiny nemohli zatopit.

Americký deník The Washington Post (WP) i lidé ve městě Buffalo se ptají, jak je možné, že právě tam byl počet obětí tak vysoký, když oblast je na sněhové bouře zvyklá. Šlo zřejmě o souhru více faktorů včetně samotné síly bouře, načasování, (ne)reakce lidí na doporučení úřadů a pozdní vyhlášení zákazu vyjíždění na silnice.

„Nic takového nepamatuji“

„Buffalo mělo být lépe připraveno,“ řekla pro WP Edie Sytaová, která v bouři, na silnici v autě pokrytém sněhem, ztratila svou 73letou matku.

Jeden z důvodů, proč i když bouři samozřejmě předpovídali meteorologové, nebylo město připravené, nastiňují komentáře šerifa místního okresu Johna Garcii. Ten podle WP řekl, že když se poprvé dozvěděl, že má přijít „největší bouře této generace“, které se začalo přezdívat „bombová cyklóna“, pomyslel si, že „tohle bude prostě něco, na co jsme tady zvyklí“.

Jak ale později přiznal, zmýlil se. „Nikdy jsem nic takového neviděl,“ řekl.

Bouře naplno vypukla v pátek ráno a přinesla s sebou kromě sněhu i vítr o rychlosti asi 110 kilometrů v hodině, který rozfoukal závěje, dramaticky snížil viditelnost na silnicích a také přispěl k výpadkům proudu.

Lidé, kteří byli v době bouře na silnici, často zůstávali ve sněhem uvězněných autech dlouho bez pomoci, záchranáři se několik dní nemohli dostat ani do mnoha domů, protože silnice byly neprůjezdné. Podle počtu obětí byla podle WP bouře v Buffalu a okolí nejhorší od roku 1977. A to i přesto, že úřady vydaly víc varování než při poslední velké bouři před osmi lety, kdy zemřelo 13 lidí.

Zákaz vyjíždění přišel pozdě

Tím se dostáváme k dalšímu důležitému faktoru. Lidé se ven, kde zemřela víc než polovina ze všech obětí, vydávali i přesto, že úřady místní dopředu žádaly, aby zůstali doma.

Policejní ředitel v okrese Erie Mark Poloncarz na čtvrteční tiskové konferenci vyzval lidi, aby se ujistili, že mají na víkend dost zásob a nevycházeli ven. Poloncarz varoval, že venku bude naprostá spoušť, že pluhy při špatné viditelnosti nevyjedou a že bouře bude největší za celou generaci, načež svá varování opakoval i na sociálních sítích.

Lidé, kteří se v pátek ráno vydali na silnice, žádost a varování neuposlechli. Přesto ale Poloncarz čelí kritice, že mohl počet obětí snížit přísnějším přístupem. Konkrétně dřívějším vyhlášením zákazu vyjíždění. Ten totiž úřady oznámily až v pátek v 9 ráno a začal platit v 9:30. Mnoho lidí tedy vyjelo na silnice už předtím. O zákazu se tedy buď nedozvěděli, nebo už se ani nestihli vrátit domů.

Washington Post píše, že část lidí sice mířila na předvánoční nákupy, ale mnoho lidí určitě mířilo i do práce. Americký deník zmiňuje i několik komentářů ze sociálních sítí, kde pod příspěvky úřadů lidé prosili o vyhlášení zákazu s tím, že na varování a doporučení jejich zaměstnavatelé nehledí, a jestli nepadne zákaz, budou se muset do práce vydat. „Korporace, pro kterou pracuji, zcela ignoruje vaše doporučení. Chtějí využít nákupního dne navíc. Prosím, zaveďte zákaz, mnoho z nás pracuje zítra od brzkého rána. Vyjedeme a uvázneme někde v této nebezpečné bouři,“ zněl jeden z komentářů. Do práce mnoho lidí podle WP muselo i kvůli tomu, že v pátek se vyplácela výplata. Ve městě, kde žije asi 27 procent obyvatel v chudobě, to mohlo hrát velkou roli.

Nedostatek pracovníků i výbavy

Svou zkušenost přímo z řad personálu záchranných složek pro WP popsala technička záchranné služby Felicia Williamsová. Sama strávila 14 hodin uvězněná na silnici v sanitce a bezmocně poslouchala další a další hovory dispečerů, kteří neměli koho poslat na pomoc lidem uvězněným po celém městě. Jediným způsobem, jak se podle ní dalo předejít tak vysokému počtu obětí, bylo dřívější vyhlášení zákazu vyjíždění na silnice.

Bouře podle WP přišla v době, kdy záchranné složky trápí nedostatek personálu i výbavy, což jen umocnila vánoční volna. Záchranáři samotní ale podle deníku uváděli, že ani kdyby byla k dispozici „plná flotila sanitek a posádek“, stejně by to na vypořádání se s následky bouře nestačilo.

Plně dostupné jsou záchranné služby v regionu až od úterý. Úřady přiznaly, že se s bouří nevypořádaly nejlíp a musí se zlepšit. „Není to nic, na co bychom byli hrdí,“ řekl podle WP Poloncarz, když v úterý oznamoval dostupnost služeb. Šerif Garcia stejný den uvedl, že se jeho lidé „musí zlepšit“ a že okres potřebuje lepší vybavení, aby se mohl s takovým počasím vypořádat.

Podle expertů na krizové situace při přírodních katastrofách oslovených deníkem úřady čelily při vyčkávání se zákazem jízd těžkému dilematu. Proti podobným opatřením totiž veřejnost často silně protestuje a mohou za ně „zaplatit“ dokonce i v případě, že jsou vyhlášena oprávněně. „Úředníci udělali o hodně lepší práci než v roce 2014 (poslední velká bouře), myslím si ale, že z této bouře se budou muset hodně ponaučit,“ řekla odbornice na krizové řízení z místní univerzity Natalie Simpsonová.

Reklama

Doporučované