Hlavní obsah

Rusko se učí obcházet bariéry proti šíření propagandistických videí

Foto: Viacheslav Lopatin, Shutterstock.com

Ruská válečná propaganda se snaží ve společnosti vyvolat antiukrajinské nálady a oslabit vůli Západu Ukrajině pomoci.

Reklama

Státy EU a technologické firmy se musí bránit nové vlně dezinformací z Ruska. Sociální sítě jsou dalším bojištěm války na Ukrajině. Podle expertů na kyberbezpečnost Rusové používají k šíření dezinformací nové nástroje.

Článek

Ruský režim přišel s inovativním způsobem jak šířit dezinformace o válce na Ukrajině. Používá trik, kterým obchází restriktivní opatření Evropské unie. S tvrzením podle agentury AP přišla skupina expertů z americké společnosti Nisos, která se specializuje na dezinformace a kyberbezpečnost.

Účty na sociálních sítích napojené na státem kontrolované mediální kanály, jako jsou RT (dříve Russia Today) nebo Sputnik, používají nový způsob, jak šířit dezinformační videa o válce na Ukrajině. Daří se jim nezanechávat stopy, kterými by bylo možné dopátrat původní zdroj.

Evropská unie zakázala RT a Sputnik v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu. Ke stejnému kroku na evropském trhu sáhly velké portály jako Facebook nebo YouTube.

Videa prezentují na sociálních sítích kremelskou propagandu, která se snaží obvinit Ukrajinu z útoků na civilní oběti a šířit obraz ruských vojáků coby osvoboditelů, kteří jsou na okupovaných územích oslavováni jako zachránci.

Ruská dezinformační videa se objevují na mainstreamových sítích jako je Twitter a Facebook, ale i na méně známých platformách, které jsou oblíbené například u amerických konzervativců jako Gab či Truth Social, kterou založil americký exprezident Donald Trump. Rusku to dává přístup k milionům uživatelů.

Jak funguje ruská propaganda?

Důležitou součástí válečné strategie Ruské federace jsou „vlivové operace“. Pavel Kasík je podrobně popsal v článku, který vyšel týden před únorovou invazí:

O ruské propagandě se Filip Harzer bavil s ředitelkou ukrajinského vládního Centra pro strategickou komunikaci:

Petr Juna ukazuje, jak rychle ruská propaganda na internet chrlí různé alternativní výklady reality:

Dvě důležité strategie ruské propagandy popisuje Denisa Hejlová:

Po sítích koluje ruská propaganda kromě ruštiny a angličtiny také ve španělštině, italštině a dalších světových jazycích. Hlavní snahou je zasáhnout válečnou propagandou co největší publikum.

Japonka s proruskými názory

Podle expertů ze společnosti Nisos ruské propagandistické kanály sdílejí videa na Telegramu, neregulované sociální síti populární v USA a východní Evropě. Videa je možné z Telegramu stáhnout či sdílet. Po stažení mizí možnost dopátrat zdroj videí.

Z videí bývají při dalším sdílení dokonce odstraňovány vodoznaky RT, aby bylo ještě těžší původní zdroj identifikovat. „Rusové jsou v šíření propagandy kreativní a dokáží se přizpůsobit novým okolnostem. Analyzují své publikum,“ říká analytička společnosti Nisos Patricia Baileyová.

Účty šířící ruskou propagandu používají podle expertů z Nisos falešné profilové fotky anebo sdílejí zvláštní obsah. Například twitterový účet zdánlivě patřící ženě z Japonska místo toho, aby na síti ukazoval každodenní život Japonky, sdílel jen ruská propagační videa, a to nejen v japonštině, ale také v polštině, ruštině, farsí a dalších světových jazycích.

Stejný účet údajné Japonky na Twitteru často citoval obsah sdělení ruských ambasád. Nisos stovky takových účtů spojil s ruskou armádou, ambasádami nebo přímo jednotlivými diplomaty.

Příběh Rusa, který uprchl před mobilizací

„Masakr v Buči se vás dotýká, cítíte empatii. Na druhou stranu vás osobně ale válka neohrožuje,“ vysvětluje mladý Moskvan, proč se k útěku ze země rozhodl až po vyhlášení mobilizace. Zásadními faktory se tak staly strach a šok.

Podle Baileyové jsou ruské propagační a dezinformační schopnosti enormní. „Zjištění, která poskytl Nisos, jsou jen jedním dílem obrovské skládačky, která tvoří ruskou dezinformační síť,“ komentovala škálu ruských dezinformačních operací Baileyová.

„V některých případech šířily dezinformační videa facebookové stránky ruských ambasád v Evropě a Asii,“ řekl David Agranovich, ředitel pro globální obranu proti hrozbám ze společnosti Meta, která provozuje Facebook, a potvrdil tak roli jakou zaujímají ambasády a diplomaté v ruské propagandě.

Twitter i Facebook se brání

Sociální sítě se snaží ruskou propagandu na svých stránkách omezit. Twitter se snaží na ruskou propagandu na svých stránkách uživatele upozorňovat, od začátku ruské invaze tak označil více než 900 tisíc tweetů.

Facebook se také pokouší s dezinformacemi bojovat. Ruské dezinformace aktivně vyhledává ještě předtím, než se dostanou k velkému počtu uživatelů. Profily šířící ruskou propagandu s jasným napojením na ruský režim v ideálním případě deaktivuje. Podle zástupců Mety od začátku války šířilo ruskou propagandu v zemích jako Německo, Itálie, Francie, Velká Británie nebo Ukrajina více než 1 600 facebookových účtů.

Posledním terčem ruských dezinformací bylo dění kolem havárie plynovodů Nord Stream 1 a 2. Rusko se snažilo ze sabotáže plynovodů obvinit Spojené státy.

Ve stejnou dobu Meta zveřejnila zjištění o rostoucí síti dezinformačních webových stránek, které se tvářily, jako že patří velkým evropským mediálním hráčům. Stránky obsahovaly silný antiukrajinský narativ. Experti síť označili za největší dezinformační operaci Ruska od začátku války.

Válka na Ukrajině

Rusko 24. února napadlo Ukrajinu pod záminkou „speciální vojenské operace“, jak celou invazi nazval prezident Putin. Vojenské boje stále trvají. Rusko jde vstříc svým cílům a Ukrajina se odmítá vzdát. Aktuální informace o situaci na Ukrajině sledujte zde.

Reklama

Doporučované