Znečištění fosilními palivy může mít dopad na plodnost lidstva, varují vědci

Ilustrační foto.

Dánský výzkum zveřejněný v časopise Nature Reviews Endocrinology ukazuje na možnou souvislost mezi znečištěním fosilními palivy a narůstajícími problémy s neplodností v industrializovaných zemích.

Skupina dánských vědců publikovala studii, která se zabývá příčinami obecného poklesu míry plodnosti. Výzkum se věnuje konkrétně situaci v Dánsku, avšak tento trend je možné pozorovat také v jiných industrializovaných zemích světa, píše britský deník The Guardian.

Za posledních 50 let se porodnost postupně snižovala. Celkový pokles podle vědců zřejmě souvisí s počátkem industrializace, která s sebou přinesla nárůst znečištění zapříčiněné především všudypřítomným užíváním fosilních paliv. Podle výzkumníků se přímo v Dánsku v průměru každé desáté dítě narodí díky umělému oplodnění a více než 20 % mužů nikdy nebude mít potomky.

„Musíme si uvědomit, že o neplodnosti napříč populací toho víme opravdu velmi málo, takže dalším krokem kupředu bude zjistit, proč tolik mladých párů nemá děti,“ říká Niels Erik Skakkebæk, profesor na University of Copenhagen v Kodani a hlavní autor studie, která vyšla v časopise Nature Reviews Endocrinology.

Snižování plodnosti je často spojováno s kulturními a socio-ekonomickými faktory, jako jsou proměna postavení žen ve společnosti, potraty či užívání antikoncepce. Jak je však patrné z dostupných dat, počet těhotenství měl sestupnou tendenci již před nástupem antikoncepce a průměrný počet potratů se během posledních let postupně snižuje. Na druhé straně výzkumy ukázaly narůstající míru neplodnosti ze zdravotních důvodů, jako jsou například rakovina varlat nebo nedostatečná kvalita spermií či vajíček.

Skakkebækův tým apeluje na vědce, aby se při výzkumech neplodnosti zaměřili na toxické chemikálie, které jsou vylučovány při pálení fosilních paliv. Ty jsou všudypřítomné a jejich stopy byly nalezeny mimo jiné v lidské krvi, moči, spermatu či mateřském mléku. Mnoho z těchto látek zasahuje hormonální systém a mohou mít negativní vliv na reprodukci.

„Z mnoha experimentů se zvířaty již víme, že plasty, chemikálie atd. mohou způsobit problémy se zvířecí reprodukcí. Nemůžeme takové studie dělat na lidech, to by nebylo etické, avšak z toho, co bylo zjištěno u zvířat, jsme znepokojeni,“ vyjádřil se Skakkebæk.

Studie ukázaly, že například myši, které byly vystaveny toxickým chemikáliím, procházejí genetickými změnami, které mají vliv na jejich reprodukční schopnosti. Podobných výzkumů na člověku je poskrovnu, avšak některé studie ukázaly podstatnou spojitost mezi endokrinně disruptivními chemikáliemi a mužskou neplodností, píše dále The Guardian.