Hlavní obsah

Zájem o místní roušky je proklamace. Nakupuje se v Asii, říká český výrobce

Rozhovor s Tomášem Mertlíkem, majitelem Batist Medical.Video: Silvie Friedmannová

 

Reklama

Zájem o evropské výrobky byly jen proklamace. Jakmile se otevřely cesty a hranice, nebere se zřetel na lokální výrobu a nakupuje se to nejlevnější – tedy hlavně v Asii, říká majitel českého výrobce roušek a dalších pomůcek.

Článek

Před dvěma lety roušky téměř nevyráběli, teď jedou linky v závodě v Červeném Kostelci na Náchodsku ve čtyřech směnách včetně víkendů. Na odbyt jdou v pandemii nejen nanoroušky, ale také jednorázové rukavice, ochranné obleky, pláště a čepice.

„Oproti plánům jsme vloni narostli dvojnásobně,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys Tomáš Mertlík, majitel Batist Medical. Skupina přímo působí na sedmi evropských trzích.

Jen nanoroušek během posledního covidového roku vyrobili přes sto milionů kusů, vypočítává majitel jednoho z největších středoevropských výrobců ochranných pomůcek a dalšího zdravotnického materiálu.

Evropské kapacity do výrob se ale teď již příliš navyšovat nebudou, odhaduje.

„Tady byly velké investice do vlastních výrob, bylo tady mnoho proklamací politických i ekonomických, že bude zájem o evropské výrobky. S jistým politováním musím konstatovat, že často to byly jenom proklamace, a jakmile se otevřely logistické cesty a jakmile se otevřely hranice, znovu dochází k tomu, že se nebere zřetel na to, že je to lokální výroba evropská, a nakupuje se tam, kde je prostě levněji, a to je nejčastěji Čína a vlastně celá Asie,“ míní Tomáš Mertlík.

Batist Medical

Vznik v roce 1992.

Majitelem a výkonným ředitelem je Tomáš Mertlík.

Jeden z největších středoevropských výrobců a distributorů zdravotnického materiálu.

Výroba se nachází v závodě v Červeném Kostelci na Náchodsku.

V roce 2018 se součástí skupiny stal největší distributor zdravotnického materiálu v Portugalsku Docworld Portugal a rovněž španělský Docworld Spain. Letos startuje distribuci a otevírá pobočku v Maďarsku. Plánuje další akvizice.

Během pandemie společnost nakoupila na míru vyrobené linky, rozrostla se o 100 zaměstnanců (na celkem 400) a odstartovala výrobu nanoroušek.

Obrat v roce 2020 dosáhl 2,2 mld., přepočteno na konsolidovaný výsledek jde o 270 mil. korun.

Skupina Batist Medical netají akviziční chutě. Poohlíží se po dalších firmách, které by se jim hodily do portfolia, především v podobě distributorů.

„Můj sen je, že naši topline (obrat, pozn. red.), která v brzké době dosáhne 100 milionů eur, podstatně navýšíme a budeme se pohybovat v miliardách eur,“ vysvětluje další plány majitel skupiny. „Rád bych více konsolidoval evropský trh. V následujících deseti letech cílíme v akvizicích zhruba na miliardu korun.“

Kamionem po Evropě

Zatímco evropské dopravní kanály jsou momentálně pro Batist dobře prostupné, hůře to vidí s dopravou z asijských zemí. Cargo se stále nedostalo na předcovidová čísla a poptávka z Evropy je ohromná.

Také čínské úřady volí mnohem přísnější přístup v přepravě zboží, popisuje vlastní zkušenosti Tomáš Mertlík. A delší jsou i kontroly na české půdě.

„Celní správa, která dělá velice dobrou práci, kontroluje kvalitu dovezených pomůcek, dokumenty, odebírá vzorky a posílá je do laboratoří, a to také přináší určité zdržení. Obecně jsou nároky úřadů výrazně vyšší. Například Česká obchodní inspekce výrazně kontroluje to, zda jsou výrobky správně označeny, a tak podobně,“ popisuje v rozhovoru ve studiu SZ Byznys.

Testování? Za milion měsíčně

Batist Medical testuje své zaměstnance pravidelně už od podzimu. Nejprve používali antigenní testy, teď ale připlácejí za přesnější PCR metodu.

„Máme řadu zaměstnanců z Trutnovska. Měli jsme velký strach, ale nakonec se ukázalo, že těmi pravidly, nošením ochranných pomůcek a pravidelným dezinfikováním se dá přenosu nákazy zabránit,“ řekl Tomáš Mertlík. Mají spočítáno, že testování zaměstnanců představuje náklady ve výši jednoho milionu měsíčně.

Reklama

Doporučované