Hlavní obsah

Zájezdy u cestovek budou dražší. V ceně se odrazí jejich pojištění

Foto: Kamila Jančíková/SZ

Ilustrační foto.

Reklama

Sjednat povinnou pojistku pro cestovní kanceláře bude problém. Kromě stále striktnějších podmínek vzrůstá i její cena, která se ve finále promítne i do zájezdů klientů.

Článek

​​Finanční zdraví cestovních kanceláří se kvůli pandemii významně zhoršilo, tvrdí Česká asociace pojišťoven. Podle ní se některým z nich letos nemusí podařit povinné pojištění proti úpadku na další rok získat.

„Pojišťovny a jejich zajistitelé samozřejmě nemohou rezignovat na hodnocení rizika a vede to k tomu, že se skutečně některým cestovním kancelářím nemusí podařit na trhu získat pojištění,“ říká Veronika Nová, tisková mluvčí asociace.

To by pro cestovní kanceláře znamenalo konec a firma by byla nucena přejít do podoby agentury, která má právo pouze přeprodávat zájezdy jiných cestovek.

Na ty, kterým se pojistky obnovit podaří, čeká však výrazné zdražování. U některých cestovek vzrostla cena pojištění proti úpadku od začátku pandemie koronaviru v některých případech až o třetinu. A zdražování se dotkne všech.

„Problém zdražování je problém pro všechny. Zdražuje totiž zázemí jejich jednotlivých zájezdů. Cestovní kancelář tento nárůst totiž musí dát do nákladů cesty, a tak toto zdražení zaplatí prakticky klienti. Většina cestovek v současnosti platí kolem dvou procent z ceny zájezdu, pokud se pojistka zvedne byť jen o jedno procento, klient už to ve finální ceně pocítí,“ vysvětlil pro SZ Byznys Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR).

Zájezdy zdraží

V konkrétních případech může jít i o tisíce korun. Pokud by cena zájezdu byla například 20 tisíc korun, dvě procenta z ceny by klienta stála 400 korun. S navýšením o další procento by šlo ale už o 600 korun. V případě zájezdu pro celou rodinu by pojistka celkovou cenu zájezdu zvedla o 2 400 korun.

Jednání cestovních kanceláří o nových pojistných smlouvách teprve začínají a budou probíhat až do konce letošního roku. Ty první z nich ale zatím hlásí úspěch.

Nemyslím si, že by obnovování smluv mělo probíhat úplně bez problémů.
Jan Papež, místopředseda ACK ČR

„Cestovky, na které už přišel čas, to dávají dobře. Je ale otázka, jak se bude situace dále vyvíjet. Osobně jsem skeptik a nemyslím si, že by obnovování smluv mělo probíhat úplně bez problémů,“ sdělil Jan Papež, místopředseda ACK ČR.

Jedním z takových je například menší cestovka Gattom z Havířova, jejíž pojistka proti úpadku končí v letošním říjnu. Podle jejího jednatele Tomáše Gattnara jdou jednání zatím pozitivně. V odvětví je ale dle jeho slov celková atmosféra výrazně ponuřejší.

„S obnovením smlouvy nemáme problém. Je to ale složitější a také výrazně dražší, než ve srovnání s obdobím před vypuknutím pandemie koronaviru. Pojistka zdražila přibližně o třetinu,“ uvedl Tomáš Gatnar pro SZ Byznys.

„I když je u nás situace dobrá, myslím si, že je velká pravděpodobnost, že mnoho cestovních kanceláří bude po Novém roce končit. Všechny se upínaly na léto, jenže podmínky, které se měnily prakticky každý týden, velmi negativně ovlivnily jejich další příjmy,“ dodal.

Pantour stopla prodej

Novou smlouvu zatím nesehnala například CK Pantour. Právě z toho důvodu cestovka v současnosti zájezdy po konci letošního října přestala úplně prodávat.

„Naše kancelář neprodala žádný zájezd s termínem návratu po 31. říjnu 2021, tedy po datu trvání naši stávající pojistky proti úpadku. Toto rozhodnutí jsme učinili již před mnoha měsíci na základě zvýšených nároků (zvýšeného pojistného a depozitu, pozn. redakce) pojišťoven,“ uvedl za cestovku Paris Vlachopoulos pro SZ Byznys.

Pojištění proti úpadku v říjnu končí také jedné z největších cestovních kanceláří na českém trhu, a to CK Čedok. Firma však na dotazy k uzavření nové pojistné smlouvy nereagovala.

Vzhledem ke složité situaci v oblasti turismu tak ze strany pojišťoven přichází stále striktnější podmínky, za kterých jsou ochotny pojistku uzavřít. Spolu s rostoucí cenou totiž vzrůstá i cena depozitu, který musí firmy organizující zájezdy do pojišťovny vložit, jako formu zajištění. Už nyní se ale podle odborníků dá čekat, že ne každý na tyto částky dosáhne.

„V tomto případě snad stát vytvoří nějakou bankovní záruku. Bude ale záležet na tom, jak budou stanoveny parametry a zda na ně cestovky dosáhnou. Někdy je totiž složitější získat bankovní záruku než samotnou pojistku. Jde prakticky o žádost o úvěr, což v kontextu pandemie a restrikcí není pro cestovní kanceláře úplně optimální situace,“ vysvětlil Papež.

Pojištění proti úpadku na další období vyřešila bankovní zárukou například skupina DER Touristik Eastern Europe, pod kterou patří například cestovní kancelář Fischer nebo Exim Tours.

Současná smlouva s pojišťovnou firmám vypršela na konci září. Z hlediska ceny pojistky se DER Touristik dostala na stejnou úroveň jako v roce 2019. „Je to mimo jiné pozitivní zpráva pro klienty, protože i cena pojištění se promítá do konečné ceny zájezdu,“ řekl mluvčí Fischer Group Jan Bezděk.

Zajišťovny v Česku končí

Ať už pojistka nebo bankovní záruka, nejnižší částka za pojistku by měla odpovídat přibližně třetině ročních tržeb firmy. Z těchto financí se pak v případě, že se cestovka dostane do úpadku, vyplácí závazky vůči klientům. A protože je riziko vysoké, české pojišťovny, u kterých jsou cestovní kanceláře zasmluvněny, většinou sdílejí tento risk se zahraničními zajišťovnami, jako jsou například německá Hannover Re nebo Munich Re.

Na celkovém riziku se pak česká pojišťovna podílí jen z menší části a většinu nákladů za škody nakonec odnáší právě zahraniční zajišťovny, což je pro ně v kontextu současné situace v turistickém ruchu nevýhodná pozice. A tak raději volí odchod.

„Některé pojistky velkých cestovních kanceláří jsou řádově mnoha set milionové a musí se o rizika i z pohledu legislativy a evropských pravidel dělit s mezinárodními zajistili. A bohužel už řada mezinárodních zajistitelů oznámila, že z tohoto trhu odejde. To bohužel znamená, že potom mohou být pojišťovny v situaci, kdy bude téměř nemožné některé cestovní kanceláře pojišťovat,“ vysvětlila Česká asociace pojišťoven.

Reklama

Doporučované