Hlavní obsah

Zakázku na prodej elektronických dálničních známek chce Česká pošta

Foto: Seznam Zprávy

Papírové viněty prodává Česká pošta a její partneři. Státní podnik se chystá i na elektronickou formu známek.

Reklama

Kdyby pošta stamilionový kontrakt získala, bude nový systém plně pod kontrolou státu, jen s okrajovou účastí soukromého sektoru. Za ministra Kremlíka měly mít privátní firmy navrch.

Článek

Česká pošta by chtěla i nadále ve své pobočkové síti prodávat dálniční známky. A to i v příštím roce, kdy už nemají být papírové, nýbrž nově v nehmotné digitální formě.

Státní podnik se s vysokou mírou pravděpodobnosti bude ucházet o stamilionovou zakázku na distribuci nově připravovaných elektronických známek. Pro Seznam Zprávy to uvedl mluvčí Matyáš Vitík. „Nepředpokládám, že by se vyskytly nějaké komplikace, kvůli kterým bychom nabídku nepodali,“ reagoval.

Pokud by pošta tento kontrakt získala, pro což se podle některých informací už dříve vyslovil i premiér Andrej Babiš, systém e-vinět by tím byl fakticky zestátněn a soukromý sektor vytlačen jen do role okrajových subdodavatelů.

Druhou klíčovou zakázku - která se týká vývoje, implementace a správy informačního systému (včetně kamerové kontroly přímo na dálnicích) - už v březnu bez soutěže získal jiný státní podnik. A to Cendis, který spadá pod Ministerstvo dopravy.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který je zadavatelem zakázek, si od Cendisu objednal čtyřleté služby za 309 milionů korun bez DPH.

Změny přicházejí pod ministrem Karlem Havlíčkem, který právě kvůli e-vinětám a jejich údajnému předražení v lednu vystřídal Vladimíra Kremlíka.

Poště více do karet

Pošta nyní distribuuje papírové dálniční známky v konsorciu s pražskou firmou MTX a s Autoklubem Bohemia Assistance.

Jak to dopadne se zakázkou na prodej e-vinět, se uvidí po 1. červenci. To je totiž mezní termín, dokdy mají uchazeči dávat své nabídky.

Podmínky soutěže oproti loňsku jsou nyní v některých ohledech měkčí a samotné poště hrají více do karet.

Zadávací podmínky už po uchazečích například nežádají, aby jejich distribuční síť zahrnovala také prodej na dálničních benzinových pumpách a v blízkosti nájezdů na dálnici.

Teď už se o prodeji přímo na dálnicích nikde nemluví. Podle aktualizovaných podmínek by měl distributor zajistit minimálně 305 prodejních míst po celé republice. SFDI přitom požaduje nejméně jeden kamenný obchod v každém městě nad 10 tisíc obyvatel.

Detailní rozpis mluví například o tom, že ve městech nad 100 tisíc obyvatel musí být minimálně 10 obchodních míst, nad 250 tisíc 20 obchodních míst, nad jeden milion (tedy v Praze) 40 míst.

Celkové náklady na fyzickou distribuci budou jasnější až po vyhodnocení výběrového řízení.

SFDI v rámci tendru poptává služby za procentuální odměnu, kterou bude uchazeč o zakázku požadovat. V zadání je stanoven horní strop 3,3 %. Kdo bude žádat nejmenší provizi, měl by vyhrát.

Kdo další?

Česká pošta je zatím první firmou, která zájem o zakázku oficiálně potvrdila.

Ekonomický deník před časem uvedl, že předběžný zájem už v únoru a v březnu měly deklarovat i některé další firmy. Konkrétně online prodejce lístků Ticket Art a provozovatel jeho konkurence TicketPortal – společnost IRSnet patřící do holdingu Agrofert. Také Zásilkovna, síť prodejen Albert, též České asociace petrolejářského průmyslu a dále firma MotionWise Solutions.

Když se konala obdobná soutěž loni (kterou ministr Havlíček nechal zrušit), přihlásil se do ní jen jediný zájemce. Podle neoficiálních informací to byla síť trafik Geco. Tehdy se také mluvilo o tom, že celkový objem zakázky by se mohl přiblížit k částce půl miliardy korun.

Zakázku na vybudování centrálního informačního systému, a to včetně velmi diskutovaného e-shopu, měla zase získat firma Asseco Central Europe. Hlavně kvůli této IT zakázce musel v lednu svou funkci opustit předchozí ministr Vladimír Kremlík.

Reklama

Doporučované