Hlavní obsah

Zbourat a postavit nový, nebo opravit? Jak se Česko stará o architektonické unikáty

Duel: Jak se Česko stará o unikátní technické památky.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Pražští politici mají před sebou rozhodnutí, jak naložit s Libeňským mostem. Zastupitelé mají říci, jestli ho zbourají, nebo opraví. Nejde přitom o ojedinělý případ. Rozruch vzbudilo třeba i rozhodnutí Ministerstva kultury neprohlásit budovy Transgas v centru Prahy za kulturní památku. A současný majitel je tak může zbourat. Kdy by staré stavby měly ustoupit těm novým? A co je víc? Užitečnost, nebo architektonická hodnota?

Článek

V Duelu Televize Seznam diskutují architekt Václav Aulický a Petr Lomoz, ředitel sektoru přípravy staveb ze společnosti Ekospol.

Pražský Libeňský most se kulturní památkou nestal, rozhodlo Ministerstvo kultury. Verdikt není pravomocný. Most je už měsíc kvůli špatnému stavu uzavřen pro automobily a MHD. Pražské zastupitelstvo by na některém z dalších jednání mělo rozhodnout, zda se most opraví, či zbourá. Pražští politici se ale zatím neshodují v tom, jak s mostem naložit. Ministerstvo chce, aby na místě vznikla kopie mostu.

Na tom, zda most opravit, nebo postavit nový, se městští politici neshodují. Mezi zastánce stavby nového mostu patří primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nebo starosta Prahy 8 Roman Petrus (ČSSD), kteří takovou variantu považují za ekonomicky výhodnější. Rekonstrukci stávajícího mostu obhajuje starosta Prahy 7 Jan Čižinský (KDU-ČSL/Trojkoalice), který považuje dříve připravený projekt za nerealizovatelný, a místostarosta stejné městské části Ondřej Mirovský (SZ/Trojkoalice).

Proti verdiktu Ministerstva kultury se mohou do 15 dnů od jeho vydání odvolat účastníci řízení, tedy město Praha, dopravní podnik, Technická správa komunikací a České přístavy. Pokud tak učiní, bude se věcí zabývat rozkladová komise, což by mohlo trvat i několik měsíců. Když podá námitky či připomínky kdokoli jiný, bude se jimi zabývat ministerstvo - v takovém případě by ale řízení nemělo mít na nynější rozhodnutí odkladný účinek a majitel by s mostem mohl nakládat podle svých záměrů.

Podle odborníků by stavba nového mostu i komplexní rekonstrukce současného vyšly na obdobnou částku, a to 550 až 600 milionů korun. V původním plánu Technická správa komunikací předpokládala náklady asi 350 milionů korun, záměr ale počítal s využitím současných pilířů mostu. To odborníci kvůli jejich špatnému stavu vyloučili.

Reklama

Doporučované