Hlavní obsah

Zdražte metro i tramvaje. Ale nejen to

Foto: Seznam Zprávy

Dvě minuty.

Reklama

Článek

Pokud má pražská MHD zůstat na dnešní úrovni, nebo být ještě lepší, bude nás to všechny stát mnohem víc peněz a nedá se s tím nic dělat.

Jako každodenní klient městské hromadné dopravy a držitel roční předplacené jízdenky si dovolím tvrdit: MHD v Praze funguje na poměry téhle země výborně. A ve srovnání s širokým okolím je také velice levná.

Což je skvělá kombinace, až na to, že se nedá dlouho udržet.

Aktuální debaty o zdražení roční jízdenky ze současných 3650 korun jsou nekonečné a vášnivé, což je dobře, protože co jiného je politika než debata a rozhodování, jak se nakládá s našimi penězi.

Rozumím všem argumentům proti zdražení a nebudu demonstrovat ani proti návrhům zvýšit raději třeba ceny parkovného. (I já mám auto a občas s ním po Praze jezdím.)

Nicméně návrhům na vyšší jízdné se při pohledu na čísla těžko oponuje. Naposledy se ceny zvedaly v roce 2011. Před pěti lety se naopak snížila cena celoročního kuponu, který je dnes levnější než v roce 2000. Už teď město dotuje MHD sedmnácti miliardami ročně – a možná bude potřeba mnohem víc.

Dvě minuty

Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv.

Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.

Archiv všech glos najdete tady, podcasty a další audio Seznam Zpráv tady.

I kvalita MHD se nepochybně v posledních letech zvedla – po Praze zkrátka jezdí lepší tramvaje, autobusy a pod zemí vozy metra než před dvaceti lety.

Jedna věc ale má být ale řečena: rozvoj MHD se v posledních letech poněkud zasekl. Poslední metr metra byl vyhlouben před víc než pěti lety, kdy byla otevřena konečná trasy A u motolské nemocnice. Od startu úplně nové trasy D jsme tak jako v každém uplynulém roce zhruba sedm až třicet let.

Podobné je to s tramvajemi, poslední skutečně důležité prodloužení trasy na Barrandov jsme slavili v roce 2003 a město má momentálně v plánu zhruba dvacet nových staveb. Dvacet.

Zdražení jízdného to samozřejmě samo o sobě nevyřeší. Ale už jen debaty o něm nás můžou vrátit aspoň trochu do reality. Pokud má pražská MHD zůstat na téhle úrovni, nebo být ještě lepší, bude nás to všechny stát mnohem víc peněz. A nedá se s tím nic dělat.

Reklama

Doporučované