Hlavní obsah

Že je elektromobil zhouba? Jedné tradiční automobilce teď pomohl

Foto: Seznam Zprávy

Renault Zoe.

Reklama

Miliardovou půjčku od státu už Renault skoro vyčerpal a všechno vsadil na jednu kartu, prodej elektroautomobilu Zoe. Ani jeho úspěch však nezachrání tisíce zaměstnanců, kteří přijdou o práci.

Článek

Tržby společnosti Renault se ve třetím čtvrtletí propadly o 8,2 procenta na 10,37 miliardy eur (283 miliard korun). I přesto je to příjemné překvapení, analytici je odhadovali na 9,66 miliardy eur.

Výsledky zachránil především elektromobil Zoe, jehož prodeje se podle automobilky zdvojnásobily. Naopak jiné osobní a lehké nákladní vozy zůstaly pozadu. „Třetí čtvrtletí zdůrazňuje změnu v naší obchodní politice, která se nyní zaměřuje spíše na ziskovost než na objemy,“ uvedl ve svém prohlášení generální ředitel Luca de Meo. Ten přišel do francouzské automobilky ze španělského Seatu, který patří pod křídla koncernu VW.

Situace v automobilce však není rozhodně ideální, vždyť ještě před pár měsíci prohlásil francouzský ministr financí Bruno Le Maire, že by pandemická krize mohla tradiční značku země galského kohouta vymazat ze světa. Renault proto dostal pětimiliardovou státní půjčku, z níž už vyčerpal tři miliardy eur.

Také musel přijmout úsporná opatření - tedy propouštět. Po celém světě automobilku opustí 14 600 zaměstnanců a výrobní kapacitu Francouzi sníží o pětinu. To vše by mělo přinést úsporu ve výši dvou miliard eur, tedy zhruba 54 miliard korun.

De Meo slíbil, že v lednu představí strategický plán a přepracuje modelové portfolio společnosti. V posledních měsících poskytl několik vodítek pro rozšíření nabídky elektrických vozidel a nové zaměření na značky Alpine, Dacia a Renault.

Kromě osekávání počtu zaměstnanců hasili manažeři požár v celé alianci, která kromě Renaultu zahrnuje také Mitsubishi a především japonský Nissan. Aliance se dosud neoklepala z náhlého zatčení exšéfa Carlose Ghosna, po jehož řízení se v letošním krizovém roce mnohým stýská.

Renault není zdaleka jediná automobilka, která se po jarním šoku úspěšně rozjížděla. Překvapivé výsledky, které předčily očekávání, hlásí i společnosti BMW, Daimler nebo Volvo. Za září rapidně vzrostly celkové evropské registrace automobilů, jsou nejvyšší za tento rok.

Vše však nejspíš ještě ovlivní druhá vlna pandemie.

Reklama

Doporučované