Život na planetách kolem trpasličí hvězdy odhalí nové dalekohledy. Největší má průměr 39 metrů

Astronomové oficiálně připouštějí, že je ve vesmíru život. Video: Jaroslav Brousil

NASA oznámila důležitý objev. Co bude pokračovat dál, přibližuje Pavel Suchan z Astronomického ústavu.

Planety v soustavě kolem trpasličí hvězdy Trappist 1, jejichž objev ve středu oznámila NASA, jsou tak malé, že je lze pozorovat jen tehdy, pokud přecházejí přes hvězdu. Přesto lze pomocí dalekohledů identifikovat jejich povrch. Ten napovídá, že na všech sedmi planetách je pravděpodobně voda v kapalném stavu. Dalšímu zkoumání mají pomoct nové dalekohledy.

„První bude s průměrem 6,5 metru nástupcem Hubbleova kosmického dalekohledu," říká Pavel Suchan z Astronomického ústavu. Americká NASA ho do vesmíru vypustí už v příštím roce. Druhý dalekohled by se měl podle plánu na cestu za novou soustavou vydat v roce 2024. „S průměrem 39 metrů bude největší na světě," dodává astronom. Do vesmíru ho vyšle Evropská jižní observatoř.

Nová soustava sedmi planet je od Země vzdálená 40 světelných let. Mezinárodní tým astronomů vedený Michaëlem Gillonem už loni oznámil objevení tří potencionálně obyvatelných planet obíhajících kolem hvězdy s katalogovým označením TRAPPIST-1. Následně vědci svá pozorování zintenzivnili a postupně zjistili další zajímavosti, včetně toho, že planet je celkem sedm.

Video: NASA objevila novou soustavu s obyvatelnými planetami.