Hlavní obsah

Žlutý smajlík Nirvany rozpoutal bitvu, která může navždy změnit pravidla módního průmyslu

Tričko návrháře Marca Jacobse (vpravo) podle členů kapely Nirvana porušuje autorská práva jejich loga (vlevo).Video: Jakub Říha

 

Reklama

Zatímco pravidla pro hudební průmysl jsou poměrně zažitá, mezi návrháři jsou hranice rozostřenější. Situaci může změnit nadcházející soudní bitva o jednoho žlutého smajlíka.

Článek

Dlouho to vypadalo, že se usmíří. Ale nakonec právníky miliardářského koncernu LVMH podle všeho čeká soud s kapelou Nirvana.

Marc Jacobs (jehož značka pod LVMH spadá) Nirvanu miluje. Až tak moc, že vzal jejich loga, smajlíka i nápisy a dal je na svou kolekci Redux Grunge. Ta kolekce se skvěle prodává. Problém je ale v tom, že se Marc Jacobs nikoho z Nirvany nezeptal.

Zbylí členové kapely Dave Grohl a Krist Novoselic zase žádají, aby soud zastavil další šíření jejich upraveného loga a finanční kompenzaci nejen po Jacobsovi, ale také po amerických luxusních obchodních domech Saks Fifth Avenue a Neiman Marcus.

Koncern LVMH argumentoval, že mezi oběma smajlíky jsou výrazné rozdíly a Nirvana neprokázala, že by ke svému obrázku vlastnila autorská práva.

Precedens na obzoru

Soud bude ostře sledovaný. Může nastavit precedens, kde je v popkultuře hranice mezi všeobecně sdílenými symboly a autorskými právy.

Značky se čas od času do podobných sporů dostanou. Zpravidla se ale dohodnou mimosoudně, protože soudní výlohy jsou drahé. „Tyto obrázky a tato grunge kolekce jsou klíčové pro to, kdo Marc Jacobs je, takže není překvapivé , že se rozhodl bojovat,“ cituje server Vogue Business Susan Scafidiovou, zakladatelku a ředitelku módního práva na Fordham University.

Podobných případů by mohlo přibývat. „Všímám si, že vynucování autorských práv vůči obchodu s napodobeninami je stále obtížnější,“ komentuje situaci pro server Vogue Business Elizabeth Kurpisová, právnička specializující se na módní průmysl.

Problémem v současnosti je, že autorská práva v módním průmyslu nejsou příliš dobře definovaná. „Většina trojrozměrných módních návrhů není chráněných, takže oproti hudebníkům se pohybujeme ve velmi rozdílném prostředí, kde jsou chráněné nahrávky a kompozice,“ vysvětluje pro Vogue Business Scafidiová.

Celý spor návrháře s Nirvanou má ještě jeden zajímavý rozměr. Marc Jacobs je oblíbeným návrhářem Courtney Love, vdovy po Kurtu Cobainovi.

Smajlíka nakreslil v roce 1991 sám Cobain. Od roku 1992 ho podle vyjádření kapely Nirvana používá k identifikaci své hudby.

Reklama

Související témata:
Marc Jacobs

Doporučované