Hlavní obsah

Zoufalý boj o život. Pivovar vymyslel novinku, vláda ji hned zakázala

Foto: Znojemský městský pivovar, Seznam Zprávy

Dodávka s pivem jezdila do obcí jen pár dnů. Ač měla u obyvatel veliký úspěch, museli na ni všichni kvůli novým vládním opatřením zapomenout.

Reklama

Minipivovar ve Znojmě začal využívat nový distribuční kanál, který mu v sevřené ekonomice pomáhal navýšit prodeje piva. Než ho stačil rozvinout, musel s ním skoncovat.

Článek

Znojemský městský pivovar začal před dvěma týdny rozvážet pivo po okolních obcích. Chtěl, aby nemusel zbytečně vylévat zásoby „tekutého chleba“, které kvůli opětovnému zavření hospod nemá kde prodávat.

„Seděli jsme na poradě a bylo cítit tlak na to, ať vymyslíme něco, co může pomoci pivovaru. Tak nás napadla pojízdná prodejna. Obvolali jsme obce, vzali dodávku, naplnili ji lahvemi a soudky a vyjeli jsme. Byli jsme připraveni na to, že se vrátíme s prázdnou, ale byl to úspěch a do pivovaru jsme se vraceli jako hrdinové,“ říká potěšeně Zdeněk Adamov, obchodní zástupce pivovaru.

Pojízdná prodejna navštívila v pracovní dny od 20. ledna vždy dvě obce v okolí Znojma. Projela Prosiměřice, Práče, Jaroslavice, Hrádek, Strachotice, Těšetice, Tasovice, Hodonice, Kuchařovice, Suchohrdly a chystala se na další, protože s prodejnou sklízela úspěch.

Foto: Zdeněk Lamač

Zdeněk Lamač se vyfotil s nákupem, který si pořídil v pojízdné prodejně, a snímek poslal redakci SZ Byznys.

„V rozhlase hlásili, že přijedou, tak jsme se tam šli s manželkou podívat. Líbilo se nám to, pivo prodávali takoví dobří příjemní hošani, srandisti. Koupili jsme si dost piva pro sebe i pro syna, ke kterému se chystáme na návštěvu. Jednak pivo rádi ochutnáme a také chceme pivovar podpořit,“ říká obyvatel Jaroslavic Josef Sýkora, kterému pivovarská dodávka připomněla pojízdné prodejny, které si pamatuje z mládí.

Nadšený z pojízdné prodejny byl i Zdeněk Lamač. „Mám rád výzvy a této jsem si všiml na stránkách pivovaru. Tak jsme si s nevlastním otcem udělali pěknou zásobičku. Nejdřív jsme nakoupili asi za necelé dva tisíce, a pak jsem se ještě stavoval v další vesnici, kam jeli, a nakoupil za dalších 700 korun,“ říká obyvatel Valtrovic, do kterých sice pojízdná prodejna nezajížděla, ale pivovar ji hodlal na svůj seznam po tak úspěšném prodeji zařadit.

To však už nenastane. Minulý pátek, tedy devět dnů od prvního vyjetí pojízdné prodejny, vláda v rámci zpřísnění koronavirových opatření fungování pojízdných prodejen s účinností od 30. ledna zakázala.

Výjimku mají jen „pojízdné prodejny zajišťující prodej potravin a drogistického zboží v obcích, kde není možno toto zboží zakoupit v jiné provozovně,“ vyplývá z vládního opatření.

Znojemský pivovar se potýká s výrazným poklesem tržeb, za čtvrté čtvrtletí loňského roku spadly meziročně o 80 procent a v gastronomickém sektoru jeho podnikání o polovinu. Rozhodnutí vlády ho zdrtilo.

„Asi jsme měli raději spustit TikTok a ne pojízdnou prodejnu. Vládní opatření už skoro rok drasticky omezují naše podnikání. Proto neustále vymýšlíme nové způsoby prodeje a distribuce piva, a to nejenom v online kanálech a maloobchodě. Na pojízdnou prodejnu jsme obzvlášť hrdí, v tom jsme jedineční. Pak ale přijde další těžko pochopitelné a zcela nelogické omezení ze dne na den, které veškeré naše úsilí hodí do koše,“ zoufá si ředitel pivovaru Miroslav Harašta.

Pivovar hodlá letos vybudovat ve svém areálu reZtauraci, na tuto investici přispějí ve velkém drobní investoři, kteří si koupili akcie pivovaru. Podnik jich loni upsal 500 kusů v nominální hodnotě 10 000 korun a akcionáři si je rozebrali během jediného týdne.

„Nejdříve jsme mysleli, že upíšeme sto kusů akcií. Ty ale zmizely za jediný den, původní emisi jsme zpětinásobili. Vyplatilo se, všechny akcie si zájemci zarezervovali za 181 hodin. To je doba, kterou náš ležák stráví na spilce před tím, než se stočí do sudů,“ popisuje zájem místních o výrobu „jejich piva“ šéf pivovaru Harašta.

Podnik se tak nyní chystá na další expanzi a vybudování silné komunity pivních fanoušků. Patrně proto se včera na pracovním portále objevila lukrativní nabídka na místo nového ředitele. Pivovar láká na zajímavý fixní plat a roční bonus závislý na výsledcích. A protože jde o malý pivovar, tak vedle odpovědnosti za řízení výroby piva, bude nový šéf odpovídat také za prodej, marketing a vztahy s veřejností a akcionáři.

Znojemský městský pivovar

Znojmo získalo právo várečné v roce 1278. Samotný moderní městský pivovar byl založen roku 1720.

V roce 1860 prodalo město pivovar za 50 000 zlatých měšťanu Tomáši Mauralovi. Jeho rodina vlastnila pivovar do roku 1921, kdy je pivovar přejmenován na První znojemský parní pivovar a sladovna. Po válce byl znárodněn. V roce 1993 ho v privatizaci získala firma Hostan, která ho o deset let později prodala nizozemskému koncernu Heineken. V roce 2010 kupuje pivovar město Znojmo.

Pivo se začíná v pivovaru znovu vařit v roce 2015. Za jeho provozem stojí investiční skupina Gourmet Invest, která stojí i za pivovarem v Jarošově.

Zdroj: Znojemský městský pivovar, Wikipedie

Reklama

Doporučované