Hlavní obsah

Zpráva úřadu: Ze zakázky odteklo 162 milionů. Je pod ní podpis hejtmana

 

Reklama

Seznam získal nové informace z prověřování stavby depa pro plzeňský dopravní podnik.

Článek

Stavba depa pro plzeňský dopravní podnik je jedním z nejvýznamnějších projektů, které za svého působení v čele společnosti Škoda Transportation dotáhl nastupující plzeňský hejtman Josef Bernard (ČSSD). A jak sám podotýká, byl to projekt velmi úspěšný - dokončili ho o rok dříve, než se plánovalo a městu prý ušetřil spoustu peněz.

Seznam však zjistil, že zakázku zkoumala řada státních úřadů - mimo jiné Bezpečnostní informační služba, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nebo protikorupční policie - a jeden z nich po analýze jejího financování zdokladoval podezření, že z ní bylo vyvedeno 162 milionů korun.

Tuto částku podle dokumentu zaplatila Škoda City Service, sdružení čtyř firem kolem Škody Transportation, které zakázku vysoutěžilo, za takzvané zálohové faktury, které vystavila jedna ze subdodavatelských firem Engada Europe. Z jejích účtů pak podle zjištění úředníků peníze nešly na úhradu stavebního materiálu nebo prací na depu, ale byly vyvedeny mimo tuto společnost.

„Z analýzy úhrady faktur a toku peněžních prostředků vznikly důvodné pochybnosti o tom, že peníze nebyly použity na stavbu odstavného závodu, ale (…) byly dále vyvedeny přes bankovní účty spřízněných právnických a fyzických osob a mohlo dojít k předražení veřejné zakázky až o částku 162 milionů korun (…),“ stojí v dokumentu, který má Seznam k dispozici.

V konečném důsledku jde o veřejné peníze, protože město Plzeň stavbu depa Škodovce splácí.

Dokument, který má Seznam k dispozici, jde na mnoha místech do podrobností. Uvádí například, že zmíněné faktury, které Škoda Engadě proplatila, měly následující plnění: „Na základě článku 4.8.b Smlouvy o dílo na výstavbu díla „Odstavný závod“ v PZ Škoda Vám fakturujeme zálohu“.

Reakce společnosti Škoda Transportation

Škoda Transportation není a nikdy nebyla v souvislosti s výstavbou odstavného závodu Opravárenské základny PMDP v žádném smluvním vztahu se společností Engada Europe, tudíž jí nemohla proplácet jakékoliv faktury. Výstavbu odstavného závodu Opravárenské základny PMDP financovala ze svých soukromých zdrojů společnost Škoda City Service, která za tímto účelem uzavřela smlouvu o dílo se sdružením City, tvořeném společností Engada Europe a společností Dopravní Stavby Bohemia, které byly následně ve sdružení nahrazeny společností Swietelsky. Tedy Škoda City Service uzavřela smlouvu o dílo na výstavbu odstavného závodu se sdružením City, nikoliv se společností Engada Europe. Je třeba zdůraznit, že Škoda City Service splnila všechny své povinnosti vyplývající pro ni ze smlouvy o dílo v požadované kvalitě a v určeném termínu, a to včetně úhrady sjednané ceny díla v plném rozsahu. Příslušná záloha na cenu díla a její následné proplacení proběhlo zcela v souladu s podmínkami uzavřené smlouvy o dílo. Zálohy na cenu díla a její výše zcela odpovídá standardním a ve stavební praxi hojně užívaným podmínkám. Naopak, za standardní a běžnou praxi není možno považovat kontrolu toho, jak smluvní dodavatel investora stavby naloží s prostředky, které v souladu s uzavřenou smlouvou za řádně a včas provedené dílo obdrží, neboť tato skutečnost je v plné dikci příjemce a oprávněného držitele těchto prostředků.

Bernard: nesmysl, hloupost

Projekt plzeňského depa prověřovali na základě hned tří trestních oznámení detektivové: dvakrát ho měla na stole plzeňská expozitura protikorupčního útvaru a v jednom případě krajská hospodářská kriminálka. Pokaždé pro jiné podezření, ale pokaždé mělo prověřování stejný výsledek - odloženo.

Možná i proto závěry dalšího státního úřadu, který zakázku na depo zkoumal, tehdejšího šéfa Škody Transportation rozčilují.

„Není možné abyste z účtů firmy platil něco na náklady, které nejdou na účel, na který byly deponovány. Myslíte si, že tady rozhoduju já?“ říká Josef Bernard, když je s nimi konfrontován.

„Nikdy bych se já ani nikdo z této firmy nesnížil k tomu, aby peníze na něco určené byly použity k něčemu jinému. Vždyť nás auditují firmy z největší čtyřky (myšleno ze čtveřice největších auditních společností – pozn. red.),“ dodává muž, který vysoký manažerský post vymění už brzy za vysoký post v politice.

Stavba depa

Smlouvu na nové depo a opravnu autobusů a trolejbusů podepsalo v roce 2012 město Plzeň a jeho dopravní podnik se sdružením čtyř firem kolem Škody Transportation.

Stavba byla hotová s ročním předstihem oproti původnímu plánu - v září 2014. Dohromady město za projekt zaplatí necelých 12 miliard. Samotná stavba depa stála 1,2 miliardy, zbytek Plzeň zaplatí za opravy a servis v příštích letech.

Zakázku ve své výroční zprávě za rok 2012 zpochybnila kontrarozvědka BIS, když poznamenala, že z podobných zakázek mohou mizet veřejné peníze podobně jako z evropských fondů. Za „zlodějinu“ ji označil také tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek.

Šéf soukromníků na scéně

Společnost Engada Europe, u níž podle dokumentu peníze zmizely,  je dnes v insolvenci. Josefa Bernarda to nepřekvapuje. „To je možné, takových firem je možná víc,“ krčí rameny budoucí hejtman.

Jenže jméno Engada Europe, respektive jméno jejího majitele, úřady zaujalo, protože už na něj narazili detektivové z jihočeské kriminálky, když zkoumali zakázku na mezisklad vyhořelého paliva pro jadernou elektrárnu Temelín a podezření, že zde také byly vyvedeny finanční prostředky.

Tím, kdo prostřednictvím dvou dalších společností ovládá Engadu, je někdejší předseda strany Soukromníků a bývalý spolutvůrce volební kampaně ODS Rostislav Senjuk, který také řídí mateřskou firmu společnosti CEEI se sídlem na Kypru, jež mezisklad postavila.

„Bylo to pro nás velké překvapení vidět jméno pana Senjuka u obou těchto zakázek,“ uvedl informovaný zdroj Seznamu. Senjukovo jméno však není ve zmíněném dokumentu uvedeno.

Rostislav Senjuk setkání na téma svého podnikání odmítl. „To mi přijde zbytečné,“ řekl pouze a zavěsil. Na SMS dotaz ohledně zakázky na stavbu plzeňského depa neodpověděl.

Reklama

Doporučované