Hlavní obsah

Zrušte přehnané poplatky za zavazadla, žádal po Ryanairu soud

Ilustrační fotografie.

Reklama

Jedna z cestujících irské nízkonákladové letecké společnosti si do letadla vzala desetikilové zavazadlo, které si ovšem nezaplatila. S odkazem na svoji „novou politiku” ji dopravce donutil zaplatit poplatek ve výši 20 eur. Justice ve Španělsku byla proti.

Článek

Nejmenovaná pasažérka cestovala z Madridu do Bruselu, když jí letecká společnost známá nízkými cenami svých letů naúčtovala za desetikilový kufr „navíc“ 20 eur, v přepočtu zhruba 510 korun. Ostatně taková jsou pravidla, která má Ryanair uvedena i na svých internetových stránkách.

Foto: www.ryanair.com

„Nová politika" Ryanairu ohledně poplatků za zavazadla.

Poplatek za kufr dražší než letenka

Nejlevnější jednosměrná letenka pro dospělého zakoupená na tuto trasu s předstihem přitom stojí méně než poplatek, který musela žena za své zavazadlo dodatečně zaplatit – vyjde na necelých 13 eur.

Španělský obchodní soud označil opatření za „přehnané” a nařídil Ryanairu, aby cestující vynuceně zaplacenou částku za kufr vrátil. Své rozhodnutí odůvodnil tak, že zavazadlo se na palubu vešlo lehce, píše server BBC.

Na „bolestné“ případ nebyl

Soudce už však cestující nepřiznal odškodnění, protože případ podle něj nebyl takového charakteru, aby ženě způsobil stres a potřebovala finančně kompenzovat nějakou psychickou újmu.

Neuspěl navíc se snahou zrušit politiku poplatků Ryanairu k dodatečným zavazadlům, o jejíž „odstranění” z pravidel a podmínek společnosti usiloval. Vymáhat jej podle BBC nemůže.

Foto: www.ryanair.com

Povolené příruční zavazadlo podle Ryanairu.

Pravidla pro zavazadla zůstávají

Irská nízkonákladovka povoluje cestujícím na palubě pouze jednu malou osobní tašku, „která musí sedět pod sedadlem před vámi”. Její rozměry nesmí přesáhnout 40 × 20 × 25 centimetrů. Jako příklady uvádí „kabelku, tašku na notebook a malý batoh”.

Za kterékoliv další – nadbytečné – zavazadlo si Ryanair může účtovat dodatečný poplatek a větší tašky si může účtovat jako odbavená zavazadla.

Nižší zisky jednoho z největších znečišťovatelů světa

Dopravce prý svoje pravidla měnit nebude.

„Toto soudní nařízení nijak neovlivní politiku Ryanairu – zpětně ani v budoucnu, jelikož se jedná o jedinečný případ, který špatně interpretuje naši komerční svobodu určovat velikost zavazadel povolených na palubě našich letadel,” uvádí společnost ve svém vyjádření.

Ryanair se podle výsledků analýzy výzkumné společnosti Transport & Environment zveřejněných v dubnu dostal do Top 10 největších znečišťovatelů na světě, a to jako jediná společnost ze žebříčku, která neprovozuje uhelnou elektrárnu. Emise oxidu uhličitého dopravci loni stouply o 6,9 procenta.

Problémy: brexit, 737 MAX, levné letenky a drahé palivo

Za první kvartál letošního roku vykázala největší evropská nízkonákladovka pokles v čistém zisku, a to meziročně o 21 procent na 243 milionů eur. Vliv na propad měly nižší ceny letenek – za dané období v průměru o 6 procent. Zato náklady na palivo se podle firmy zvýšily. Čistý zisk za druhé čtvrtletí stoupl o osm procent na 910 milionů eur, tedy asi 23,2 miliardy korun, čímž překonal očekávání.

Ryanair

Společnost založil irský podnikatel Tony Ryan v roce 1984, činnost zahájila o rok později.

Nejprve létala na vnitrostátní lince Waterford – Londýn/Luton, od konce 90. let minulého století své působení rozšířila po celé Evropě.

Flotila Ryanairu čítá podle webu firmy 475 letadel, zaměstnává kolem 19 tisíc lidí.

Jeho strategií je nabízet co nejlevnější letenky.

Kvůli problémům se stroji Boeing 737 MAX a nejistotě kolem odchodu Velké Británie z Evropské unie ale společnost snižuje odhad svých celoročních výnosů i počtu přepravených pasažérů.

Zisk za celý fiskální rok uzavíraný koncem března čeká mezi 800 až 900 miliony eur. Dřívější odhady firmy přitom počítaly s rozpětím vyšším o 50 milionů. Žádné další výnosy proto už Ryanair v podstatě neočekává, ba naopak patrně přijdou ztráty. Obecně ale platí, že v zimních měsících bývají letečtí dopravci ztrátoví, uvádí agentura DPA.

Za celý fiskální rok odhaduje Ryanair 157 milionů cestujících, nikoliv 162 milionů, jak očekával v červenci.

Reklama

Doporučované