Hlavní obsah

Zrušte stravenky. V nejhorším bereme i nápad ministryně Schillerové, zní z firem

Čím argumentují provozovatelé stravenek?Video: Jan Marek, Seznam Zprávy

 

Reklama

Sedm z deseti firem napříč obory a velikostmi souhlasí se zavedením stravenkového paušálu, s nímž přišla ministryně financí Alena Schillerová.

Článek

Kdyby měli o osudu stravenek rozhodovat zaměstnavatelé, bylo by jasno: úplně nejlepší by bylo je zrušit.

Ale ani nápad ministryně financí Aleny Schillerové zavést takzvaný stravenkový paušál – čili nahradit papírové stravenky hotovostí přidanou do výplaty – se jim nezdá marný. Slibují si od něj hlavně snížení administrativy, která je s papírovými stravenkami dnes spojená, uvádí ve zprávě o bleskovém průzkumu Hospodářská komora.

Anketa

Jaké stravenky dostáváte v zaměstnání?
Žádné
39,5 %
V hodnotě do 50 korun
4 %
V hodnotě 50 - 90 korun
26,3 %
V hodnotě nad 90 korun
30,2 %
Celkem hlasovalo 45948 čtenářů.

Komora se ptala svých členů, jak se k změnám v systému stravenek staví. Hospodářská komora se dotazovala zaměstnavatelů, kteří stravenky dnes poskytují, ale i těch, kteří zajišťují stravování svých zaměstnanců jiným způsobem, třeba závodními jídelnami nebo dovážkami. Firmy, které stravenky svým zaměstnancům neposkytují, by raději papírové stravenky zrušily úplně.

Záměr Ministerstva financí zavést stravenkový paušál ale nemá u zaměstnavatelů zcela bezvýhradní podporu. Čtvrtina respondentů považuje za reálné riziko, že zaměstnanci nový peněžní benefit nepoužijí na nákup oběda nebo potravin. Takové obavy zaznívají především od velkých firem. Stávající systém je také zneužíván, ale je limitován alespoň určitou účelovostí poukazů. Současný systém považuje za vyhovující jen 7 % všech účastníků ankety, a to bez ohledu na velikost firmy.

Hospodářská komora zastřešuje zaměstnavatele, ale i příjemce stravenek, tedy restaurace, hotely a obchodní řetězce prostřednictvím Asociace hotelů a restaurací, Asociace tradičního obchodu nebo Svazu obchodu a cestovního ruchu. Zároveň sdružuje i samotné stravenkové společnosti. Do ankety se v srpnu zapojilo 809 mikrofirem, malých a středních podniků i pro ekonomiku strategicky důležitých velkých společností, a to napříč obory i regiony.

Reklama

Doporučované