Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
U nádraží ve městě Pezinok nedaleko Bratislavy se v neděli večer srazily dva vlaky slovenského národního osobního dopravce ZSSK. Při neštěstí nikdo nezahynul, lehce se zranily desítky lidí, 79 zraněných bylo převezeno do nemocnice, řekl novinářům slovenský ministr vnitra Matúš Šutaj Eštok. Nejtěžší zranění utrpěli tři lidé.
Cestující utrpěli většinou zlomeniny a pohmožděniny, přibýt mohou podle prezidenta Hasičského a záchranného sboru Adriána Mifkoviče také zranění v oblasti krční páteře.
Nehoda se stala na hlavním železničním koridoru, který byl v minulosti modernizován. Při nehodě se srazila souprava jedoucí z Košic do Bratislavy a vlak z Bratislavy do Nitry. Podle slovenského Denníku N se nehoda stala okolo půl osmé večer. Oba vlaky mířily do Bratislavy, podle Šutaje v nich cestovalo dohromady asi 800 lidí, hlavně studentů.
Jeden z cestujících, který byl v rychlíku z Košic do Bratislavy, řekl, že „to byla strašná rána“, napsaly aktuality.sk. Nejhorší je podle něho situace v prvním vagónu. Na místě zasahovaly desítky záchranářů a hasičů. Nasazeny byly podle slovenského ministra zahraničí Borise Suska také evakuační autobusy, které pomohly odvést cestující z místa nehody.
Premiér Robert Fico v pondělí dopoledne řekl, že ministr dopravy Jozef Ráž mu nabídl svou funkci. Fico dal ale najevo, že odchod ministra na rozdíl od opozice nechce. Ministerský předseda ovšem požaduje odvolání členů vedení národního vlakového dopravce ZSSK. Právě vlaky ZSSK se v neděli srazily. Podobná nehoda rychlíků ZSSK se stala v zemi už v říjnu; podle úřadů i tato kolize si naštěstí vyžádala jen zraněné.
Systém ETCS zabránil katastrofálním následkům
Podle šéfa správce železniční infrastruktury ŽSR Ivana Bednárika se podařilo zabránit tragičtějším následkům nedělní nehody. A to díky zabezpečovacímu systému ETCS v jedné z lokomotiv a rychlosti osobního vlaku, který projel na červenou a do kterého expresní vlak narazil.
Osobní vlak bez ETCS vyjel ze stanice ve městě Pezinok na červenou a dosáhl rychlosti 60 až 70 kilometrů v hodině. Následně do něj zezadu narazil dálkový vlak z Košic, který s využitím systému ETCS před kolizí brzdil.
„Máme velké štěstí, že překážka na trati byla v pohybu,“ řekl Bednárik, který je podle některých českých médií jedním z kandidátů na funkci ministra dopravy v nové české vládě vznikající po říjnových sněmovních volbách.
Asociace železničních dopravců Slovenska (AROS) v prohlášení uvedla, že nehoda by se pravděpodobně nestala, pokud by systémem ETCS byly vybaveny oba uvedené vlaky. Úřady vybídla k tomu, aby podobně jako Česko vypracovaly harmonogram, na jehož základě by na moderních tratích mohly nově jezdit pouze vlaky s ETCS.
Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne a nouzově zabrzdí vlak v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci.














