Hlavní obsah

Autopilot řídí letadlo po většinu letu, popisuje pilot Boeingu 737

19. 3. 2019

Rozhovor s pilotem a leteckým instruktorem Filipem Gasparem. (Video: Seznam.cz)

Ve světle nedávných pádů dopravních letadel přichází na řadu otázka: Je opravdu letecká doprava tak bezpečná, jak se o ní říká?

Článek

„Letecká doprava je nejbezpečnější. Statistky hovoří jasně – jen za posledních čtyřicet let je tato doprava co do počtu cestujících zhruba destinásobná a počet obětí je daleko menší, zhruba desetinásobně menší,” vysvětluje pilot a letecký instruktor Filip Gaspar, který pravidelně usedá do kokpitu Boeingu 737, tedy stroje, který se za poslední půlrok dvakrát zřítil.

Před každým vzletem kontrolují jak mechanici, tak samotní piloti technický stav letadla. Přísné kontroly se týkají nejen viditelných závad zvenčí stroje, ale kontrolám podléhá i motor, podvozek, zavazadlový prostor. Přístroje pak mají na starosti ověřit stav oleje, hydraulické kapaliny a informovat o dalších nezbytných technikáliích. V případě, že cokoliv neodpovídá předepsaným standardům, mají piloti i mechanici stanovená pravidla k dalšímu postupu.

Stejně tak nová letadla podléhají kontrolním a zátěžovým testům před tím, než jsou uvedena do provozu. „Je to proces, který trvá několik měsíců, někdy i let. Jsou to desítky a stovky letů za různých okolností, za různého počasí, za různé konfigurace letadel na maximální vzletové rychlosti, za různého stavu přistávací dráhy,” říká Gaspar a pokračuje ve výčtu s tím, že piloti také při testování letadel zkouší věci, které za normálního provozu běžně nedělají. „Vypíná se motor a opět se motor za letu nahazuje,” uvádí jako příklad. Dodává, že dopravní letadlo je totiž běžně schopné letět při fungování jen jednoho z motorů a tento postup je nutný k jeho certifikaci.

Letecký expert Ladislav Keller vysvětluje funkci automatického bezpečnostního systému. (Video: Seznam.cz)

Bezpečnost letu nemusí ohrozit jen technický stav letadla, může selhat i lidský faktor. Aby riziko co nejvíce minimalizovali, piloti pravidelně absolvují výcviky a přezkoušení na simulátorech, kde se věnují nejen letu, ale, a to hlavně, řešení krizových situací. „Druhá věc je zdravotní. Pokud je letecký personál nemocný nebo se necítí k provedení letu, tak má povinnost informovat zaměstnavatele a na let nenastoupit,” popisuje Gaspar. Také před každým letem si musí pilot nastudovat aktuální počasí, informace o letištích i letové trase.

Předmětem vyšetřování dvou havárií letadla Boeing 737 Max bude automatický bezpečnostní systém. Ten má několik prvků – snímač, který bývá pod kabinou na obou stranách letadla, dále řídící jednotku, kam se dostávají informace o úhlu náběhu a rychlosti. Do systému také patří jednotka, která informace zpracovává a vydává impuls do řídícího systému, který představuje stabilizátor letadla. Je možné, že za obě tragické havárie mohou vadná čidla a chyba softwaru.

Jak důležitá je pro let funkce autopilot? A jakou souvislost může mít nedávná aktualizace softwaru stabilizačního systému Boeingu s leteckými nehodami? Odpovědi nabízí pilot a letecký instruktor Filip Gaspar v úvodním videu.

Rozhovor je součástí pořadu Ráno na gauči, který vysíláme na Televizi Seznam každý všední den od 7:00.

Doporučujeme

Další zprávy