Hlavní obsah

Čech postavil luxusní dřevěný člun, který jezdí jenom na elektřinu. Chce s ním uspět v cizině

Projížďka v elektrickém člunu.Video: Pavel Cyprich

 

Reklama

Vypadá jako drahý klavír. A podobně také stojí.

Článek

KeelCraft, jak se loď jmenuje, je vyrobená z mahagonového dřeva, které používá nejslavnější tuzemský výrobce nástrojů na svá piana a klavíry. Podobnou má barvu i lesk.

Víc než šestimetrová loď vznikla podle starých nákresů sportovního člunu z Ameriky. Jen s tím rozdílem, že v 60. letech ve Spojených státech o lodích na elektřinu asi nikdo neuvažoval. Dnes to začíná být nezbytnost.

Moderní verze z Česka tak má baterie a elektromotor. Proti běžnému člunu se spalovacím motorem ale jinak žádný rozdíl.

Kolik toho elektroloď dokáže na jedno nabití ujet, záleží hlavně na rychlosti, kterou se pluje.

Na plný plyn, tedy rychlostí kolem 45 kilometrů v hodině, zvládne zhruba třičtvrtěhodinovou jízdu, výletním tempem asi tak čtyři až pět hodin a pomalu prakticky celý den.

Proč elektrolodě?

Vedle aut začíná hrát ekologie důležitou roli i v lodní dopravě. Nebo alespoň v osobní lodní dopravě. Řada jezer i řek uvažuje o omezení lodí s tradičními dieselovými nebo benzinovými motory.

Vedle například slavného jezera Lago di Garda se určitá omezení mají dotknout třeba také pražské části Vltavy. Na té teď kotví 43 velkých lodí a motory jen necelé poloviny z nich splňují evropskou normu Euro5. Ta určuje maximální množství spalin, které můžou do ovzduší vypouštět auta.

Pokud se do norem lodě nevejdou, od roku 2021 nesmí u břehu Vltavy kotvit.

Nejde jen o spaliny, které vypouští do ovzduší, ale i o znečištění vody. Do té se vedle paliva často dostává také olej. Řešení pro řadu z míst představují právě elektromotory, které podobné provozní kapaliny nepotřebují.

Co když dojde šťáva?

„Je to stejný problém, jako když vám dojde nafta nebo benzín,“ vysvětluje David Miklas, který za projektem KeelCraftu stojí, a pokračuje: „Pokud vám energie dochází, loď vás opakovaně varuje a sama sníží výkon tak, aby bylo možné se do přístavu vrátit.“

Dobíjení probíhá jednoduše přes zásuvku v přístavu. Tu má každé kotviště. Problémem může být v určitých situacích jen délka dobití, která se teď pohybuje kolem osmi hodin.

Na to, jak první český elektrický člun vypadá a jezdí, se podívejte ve videu nad článkem.

Reklama

Doporučované