Hlavní obsah

Čtyřikrát kolem zeměkoule každý den. Rodinná firma z Česka svými sklady a kamiony ovládla Evropu

17. 7. 2019

Rozhovor s Petrem Novákem, generálním ředitelem Hopi Holding. (Video: Zuzana Hodková, Seznam.cz)

Když firma Hopi před třiceti lety začínala, slovo logistika vlastně ani neexistovalo a společnost zakladatelů Františka Piškanina a Rudolfa Houdka byla spíše obchodní. Postupně ale na český trh přicházely zahraniční řetězce a Piškanin se rozhodl, že s nimi nebude soupeřit a začne dělat „logistiku“. Nebyly sklady ani moderní auta, neexistoval systém a koncept řízení. Dnes je Holding Hopi jednou z největších logistických firem střední Evropy. Zaměstnává 4 000 lidí a kromě Česka podniká na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a v Polsku.

Článek

Pražským Fish Hubem Hopi Holdingu projdou denně desítky tun ryb a mořských živočichů. „Jsou to asi nejčerstvější mořské potvory v Evropě. Ze všech moří, která jsou kolem Evropy, se do našeho skladu musí dostat do osmnácti hodin a pak je rozvážíme dál,“ popisuje Petr Novák, generální ředitel společnosti.

Ryby se zde i filetují a upravují. „Poslední trend je, že chceme dělat připravené balíčky, ve kterých budou namixované, předvařené mořské ryby, které jen ohřejete v troubě. Počítáme s tím, že to budeme umět příští rok,“ dodává Novák.

Právě na „čerstvou“ logistiku se teď Hopi Holding chce zaměřit. I proto nedávno ve spolupráci se značkou Ugo patřící Kofole otevřel přímo ve svém skladě Ugo fabriku. „To je rozvinutí čerstvé logistiky – aby to bylo co nejblíže zákazníkovi,“ říká Novák s tím, že v další fázi chce firma nastartovat výrobu specialit a delikates, jako jsou například plněné papričky.

Hlavním byznysem ale zůstává logistika. Celkem má Hopi zhruba 400 aut a ta denně převezou stovky tun zboží. Pokud bychom sečetli počet kilometrů, které denně najedou, dostaneme neuvěřitelné číslo: čtyřikrát kolem Země.

Jak moc se od sebe liší pět trhů, na kterých firma podniká? „Logicky v Rumunsku a v Polsku, kam jsme vstoupili v roce 2012 a 2013, není Hopi tak známé jako v Čechách a na Slovensku a je pro nás těžší tam proniknout. Naše filozofie je taková, že musíme mít lokální management,“ říká Novák s tím, že nejméně čitelný je pro firmu maďarský trh: „Z toho důvodu, že je tam trochu víc propojeno podnikání s politikou.“

Místo kamionů letadlo

Právě Maďarsko je i první zemí, kde firma pro přepravu zboží použila letadlo. „Z Maďarska a z Rumunska zásobujeme celou Evropu elektronikou, která má velice krátkou dobu dodání, proto jsme museli používat i letadlo,“ dodává Novák.

Letadlem to ale nekončí. „Inspirujeme se v zahraničí. I co se týče automatizace, robotizace, autonomních vozů – přestože tam nejsme, tak už se snažíme o tom vědět co nejvíce a tam, kde je to možné, to zavést,“ dodává Novák s tím, že zatím to neumožňuje legislativa. „Je předpoklad, že v roce 2024 budou elektrická vozidla ekonomičtější než dieselová, a teď se bavím o těžké kamionové dopravě. Takže my se snažíme dopředu plánovat naše aktivity tak, abychom byli včas a první, kdo to testuje,“ říká Novák.

Kontakty na byznys

Zakladatel Hopi František Piškanin sice už firmu přímo neřídí, ale je stále velmi důležitý. „On je jakousi ikonou, vzorem pro firmu. Založil ji, dal jí hodnoty a jeho strategický pohled je strašně důležitý. My jsme častokrát takoví rozjásaní, rychle skočíme na některé nové produkty, ale on tomu dává určitou stabilitu, jistotu a musím říct, že i jeho kontakty v byznys sféře nám jednoznačně pomáhají,“ dodává Novák.

Doporučujeme