Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Jednapadesát procent cizinců z dvacítky vybraných zemí o Česku slyšelo, ale neví o něm žádné podrobnosti. Stejné procento sousedních Němců nedokáže poznat Česko na mapě. Jen devětadvacet procent cizinců jasně rozlišuje Československo od České republiky.
Méně než čtyřicet procent respondentů z evropské silné trojky, tedy Británie, Francie a Německa, si myslí, že Česká republika aktivně spolupracuje na mezinárodní scéně. Většina světa nás vidí jen jako průměrnou zemi. Za nadprůměr nás nepovažují západoevropské země, naopak lepší skóre si držíme u Indonésanů či Indů.
Šance pro exportéry
Čísla pocházejí z nedávného Průzkumu Image Česka, který si nechal vytvořit Dům zahraniční spolupráce, který je příspěvkovou organizací Ministerstva školství. Byznysu ani státním institucím se podobné cifry nečtou dobře. Máme na víc, shodují se. A apelují na občany, aby se zapojili do hledání nového českého příběhu, který posílí obraz země v zahraničí, přiláká investice, turisty a celkově pomůže „nakopnout“ českou ekonomiku. A hlavně nebude stát už jen na pivu či levném jídle.
„Musíme se vyhrabat z naší oblíbené plebejské pozice a dobýt svět. A k tomu nutně potřebujeme dobrý český brand. Pokud chceme být úspěšnou zemí, prosperujícím státem, tak silný brand je podmínkou této cesty,“ zdůrazňuje podnikatel Martin Wichterle, ambasador Druhé ekonomické transformace, která celý projekt podporuje.
Každý produkt, výrobek, služba, firma, instituce i stát, podle něho potřebují dodat příběh, svoji emoci a svoji značku. Českým exportérům to pak otevře nejedny dveře a státu to může přihodit desítky miliard, míní byznysmen.
„Dobrá značka žene do země bonitní turisty, které potřebujeme, a prodává zemi. Silným faktorem jsou i zahraniční investoři. Ti už si nevybírají svůj přístav podle toho, jaké dostanou pobídky, ale roli hraje i to, jestli se jim ta země líbí, jestli tam jsou fajn lidi,“ dodal.
V neposlední řadě dobrá značka pomůže přitáhnout do Česka i kvalifikované, podnikavé lidi, kteří tady budou pracovat, studovat. „A stejně tak pomůže státu si takové lidi udržet, aby odsud neodcházeli,“ uzavřel Wichterle.
Podle Martina Vohánky, podnikatele a zakladatele nadace Blížksobě, která kampaň spolufinancuje, nelze dobrý brand poměřovat jen kupeckými počty. „Do jisté míry může sjednocovat náš stát, každému občanovi přidat pocit sounáležitosti a vítězství. A to potřebujeme,“ podotkl.
Vyjádřit se může každý
Ačkoli byznys je hybatelem iniciativy, hlavní odpovědnost za ni nese stát. Za projektem stojí zejména Ministerstvo zahraničních věcí ve spolupráci s Českými centry a klíčovými státními agenturami jako CzechInvest, CzechTourism, CzechTrade, Dům zahraniční spolupráce (DZS) nebo Národní sportovní agentura.
První fáze, která nyní startuje, potrvá do letošního podzimu. Zapojovat se do ní mohou všichni občané prostřednictvím webu dobreranocesko.cz, kde najdou dotazník o tom, na co Česko může být pyšné. Odpovídat mají například na otázku, čím by se pochlubili, kdyby o České republice mluvili s někým z ciziny nebo čím by mělo Česko vynikat za 20 let proti svým sousedům.
Součástí kampaně budou podle Jaromíra Mazáka z agentury STEM také debaty pořádané po celé zemi. Zapojí se do nich nejen veřejnost, ale i sportovci, vědci, umělci či influenceři. Výsledky následně zanalyzuje expertní tým a na jejich základě připraví návrh jednotného a dlouhodobého pozitivního příběhu Česka. Konečný výsledek by se měl představit na konci příštího roku.
Společné financování
O financování celé iniciativy se dělí stát s byznysem. V participativní kampani pomáhá státní kase zejména nadace Blížksobě. „Uvolnili jsme na to nižší miliony. Na to, aby rok probíhala diskuze, jsme připravili přibližně tři miliony,“ řekl redakci výkonný ředitel nadace Nikola Hořejš.
Marek Pyszko, zvláštní zmocněnec MZV pro jednotnou prezentaci Česka v zahraničí, uvedl, že stát počítá rovněž s nižšími miliony. „Podle mých odhadů, ale ještě na tom budu dál pracovat, by měla brandingová část stát přibližně deset milionů,“ naznačil.
Pokud by si to stát nechal udělat „na klíč“ od nadnárodní marketingové agentury, tak by hodnota zakázky mohla podle Pyszka překročit třicet milionů. „My tím, že jsme se spojili s agenturami a mnoho věcí si děláme sami, tak výrazně ušetříme,“ připomněl.
Apolitická iniciativa v době voleb?
Organizátoři iniciativu označují za apolitickou, byť její veřejná část poběží v době předvolební kampaně. „Jsme přesvědčeni, že ten projekt je na nejedno volební období, výsledky pocítíme po 20 letech,“ upozornil Pyszko a připustil, že sněmovní volby mohou projekt do určité míry ovlivnit. „Je tam samozřejmě nějaké riziko, to riziko je tam vždycky, protože nevíme, jaká politická rozhodnutí padnou,“ podotkl. Je podle něj potřeba komunikovat s celým spektrem aktérů a vysvětlovat, co iniciativa přináší.
A právě to už podnikatelé dělají, shodli se. O iniciativě už mluvili například s předsedou ANO Andrejem Babišem i jeho místopředsedou Karlem Havlíčkem. Pokud bude ANO sestavovat příští kabinet, dostane od nich iniciativa také zelenou.
Babiš slibuje „zelenou“
„Určitě to podporujeme. Jediné, co je k debatě, že někteří mají rádi označení Czechia, já mám radši Czech Republic, ale to není nyní důležité,“ uvedl pro Seznam Zprávy Andrej Babiš. Image Česka je podle něho už nyní dobrá. „Indický premiér Módí nosil boty Baťa, thajský premiér, vietnamský, všichni znají značky jako Škoda, Jawa či naše zbraně. Značka je dobrá, ale když je potom bitcoin, tak je to problém,“ neopomněl šéf opozičního hnutí ANO.