Hlavní obsah

ANO podle průzkumu oslabuje, ODS posiluje a lidovci by zůstali mimo Sněmovnu

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Na snímku Andrej Babiš (uprostřed), Alena Schillerová (vlevo) a Aleš Juchelka.

Reklama

aktualizováno •

V porovnání se zářijovým průzkumem si hnutí ANO pohoršilo o tři procentní body.

Článek

Sněmovní volby by na přelomu října a listopadu vyhrálo hnutí ANO se ziskem 26,5 procenta hlasů. Druhá by byla ODS, kterou by podpořilo 21,5 procenta voličů. Celkem by zastoupení ve Sněmovně mělo šest politických stran a hnutí, vyplývá z dnes zveřejněných výsledků volebního modelu agentury Kantar CZ pro Českou televizi (ČT). Pod pětiprocentní hranicí by podle něj mimo jiné skončili kromě sociálních demokratů také lidovci.

V porovnání se zářijovým průzkumem si hnutí ANO pohoršilo o tři procentní body. Naopak občanští demokraté si o 3,5 procentního bodu polepšili.

K ODS podle analytičky Kantaru Nikoly Kopáčová nejčastěji přecházejí lidé, kteří v minulosti volili některou ze stran vládní pětikoalice. „To znamená, že vládní strany si přetahují voliče zejména mezi sebou,“ uvedla v ČT Kopáčová. Naopak od nejsilnějšího opozičního hnutí podle ní lidé k jiným subjektům tolik neodcházejí, spíše míří mezi nevoliče. „Mnoho voličů ANO totiž nezvažuje žádnou další stranu. Nemají zkrátka alternativu, a pokud ztratí motivaci volit hnutí ANO, tak obvykle k volbám nejdou vůbec,“ řekla Kopáčová.

Jako třetí nejsilnější strana vyšli z volebního modelu Piráti se ziskem 11,5 procenta hlasů. Pro SPD by hlasovalo 11 procent voličů. Do Sněmovny by se dostalo ještě hnutí STAN se šesti procenty a TOP 09 s 5,5 procenta hlasů.

Pod pětiprocentní hranicí pro vstup do Sněmovny by zůstali mimo jiné lidovci a sociální demokraté. Oběma stranám model shodně přisuzuje 3,5 procenta hlasů. Komunistům a hnutí Přísaha by dalo hlas 2,5 procenta voličů a Trikoloře dvě procenta.

Kromě volebních preferencí zajímala autory průzkumu také spokojenost obyvatel s politickou situací v zemi. Jako dobrou či velmi dobrou ji v říjnu hodnotilo 27 procent respondentů. Bylo to o pět procentních bodů více než letos v září.

Průzkum provedla agentura Kantar CZ v období od 17. října do 4. listopadu. Zapojilo se do něj 1000 respondentů.

Reklama

Doporučované