Hlavní obsah

Nově požádáte o dávky online: na bydlení i 5 tisíc Kč na dítě

Foto: Pixabay.com

Hned několik sociálních dávek bude možné v nejbližší době vyřídit online. (Ilustrační snímek.)

Reklama

Během následujících týdnů plánuje Ministerstvo práce a sociálních věcí spustit online formulář, díky kterému by pro lidi mělo být snadnější žádat o některé dávky, včetně jednorázové novinky ve výši 5 tisíc korun na dítě.

Článek

Od července bude možné žádat online o příspěvek na bydlení, v srpnu má přibýt i možnost žádat o rodičovský příspěvek a jednorázových pět tisíc korun na dítě, následně se přidá i přídavek na dítě.

Žádat o dávku kompletně skrze webový formulář bude možné, pokud projde novela zákona o státní sociální podpoře, díky které už pracovníci na úřadech práce nebudou trvat na originálních dokumentech a postačí jim lejstra ofocená například na mobilní telefon.

„Slibujeme si od toho, že online forma umožní žádat většímu počtu žadatelů,“ říká Iva Merhautová, náměstkyně pro sociální pojištění a nepojistné dávky na ministerstvu. Konkrétně u příspěvku na bydlení očekává, že může v červenci přibýt 140 tisíc nových žádostí.

Vzhledem k tomu, že novela má platit už od pátku, připouští náměstkyně, že jde téměř o minuty, aby se to stihlo.

„Jsou tam i další důležité změny. Například už se nebude popisovat rozpis položek u nákladů na bydlení, už tam nebude rozpis na částky za výtahy a za popelnice,“ dodává k příspěvku na bydlení náměstkyně Merhautová.

Redakce Seznam Zpráv měla možnost si prohlédnout, jak bude online formulář k žádosti o příspěvek na bydlení vypadat.

Foto: MPSV.cz, Seznam Zprávy

Nový on-line formulář s žádostí o příspěvek na bydlení. Takto vypadá část s informacemi o bydlení.

Místo papíru soubory PDF či JPG

Podmínkou online komunikace ale bude ověření elektronické identity, podobně jako u dávek zaměřených na podporu válečných uprchlíků a domácností, které se jich ujaly.

„Potřebujeme stoprocentně vědět, že jste to vy. Jakmile budete chtít tento kanál použít, musíte mít elektronickou identitu občana,“ vysvětluje Karel Trpkoš, náměstek ministra práce odpovídající za informačních technologie.

Možností, jak získat elektronickou identitu, je několik – od kódu na CzechPointu, přes eObčanku po Bankovní identitu, tedy služby, kdy se lidé na úřad přihlásí prostřednictvím svého bankovního účtu. Tuto možnost aktuálně nabízí sedm bankovních domů: Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio bank, Komerční banka, MONETA Money Bank a Raiffeisenbank.

Foto: MPSV.cz, Seznam Zprávy

Příjmy se v první fázi zakliknou podle druhu, následně i rozepíší a doloží kopií dokumentu.

„Očekáváme, že bankovní identita bude asi nejrozšířenější prostředek, který budou žadatelé využívat,“ říká náměstek Trpkoš.

Nutné dokumenty – například náklady na bydlení, náklady na energie, výplatní páska prokazující příjmy či potvrzení o studiu u dětí – postačí nafotit. Formulář bude akceptovat dokument ve formátu PDF, ale i JPG a PNG.

Formulář se zeptá i na dobu fixace energií

Online žádost by měla být pro občany dostupná skrze portál ministerstva – mpsv.cz či Úřad práce na stránkách uradprace.cz. Mluvčí ministerstva práce Eva Davidová uvedla, že žádosti budou dostupné přímo z úvodních stránek obou institucí.

V úvodu si musí žadatel zadat telefon a e-mail. Právě na ten se po úspěšné žádosti pošle potvrzení.

Následně projde formulářem, kde například zaklikne, za který měsíc příspěvek na bydlení žádá, za jakou nemovitost a dále bude muset uvést náklady na bydlení. Například zálohy na energie bude moci prokázat třemi platbami z elektronického bankovnictví.

Foto: MPSV.cz, Seznam Zprávy

Takto vypadá část formuláře věnovaná společně posuzovaným osobám, které žijí v domácnosti s žadatelem.

Ve formuláři bude možné i dobrovolně zadat, do kdy má žadatel fixované ceny za energie. Podle náměstka to v praxi pomůže žadatelům – systém bude vědět, že po fixaci můžou náklady vzrůst, a tedy se zvýší příspěvek na bydlení.

„Do formuláře půjde i vložit přeplatek a nedoplatek. Standardně to má člověk v mailu, nebo si to může stáhnout na portále svého obchodníka s energiemi,“ říká náměstek Karel Trpkoš.

Složitější bude nutnost uvést i další osoby ve společné domácnosti. Zde bude nutné například doložit potvrzení o studiu u dětí a u některých osob vyplnit a ofotit dokument, ve kterém informace stvrzují.

Závěrem je třeba vyplnit, jakou formou má být dávka vyplacená, dále podepsat prohlášení, že jsou údaje pravdivé, a udělit souhlas s uchováním osobních údajů.

Mluvčí ministerstva Eva Davidová doplňuje, že i od července dál bude stále možné vyřídit dávky na úřadech práce.

Reklama

Doporučované