Článek
Teploty v Česku mohou tento týden vystoupat přes 34 stupňů, jak varovali meteorologové. Češi proto hledají možnosti, jak se doma ochladit, a nakupují klimatizace ve velkém. Ty už nejsou jen výsadou kanceláří a obchodních center, ale jsou dostupné i pro domácnosti.
„Prodej klimatizací a ventilátorů vždy úměrně souvisí s příchodem extrémních letních teplot. V posledních dvou týdnech tedy díky velmi teplému letnímu počasí zaznamenáváme extrémní nárůst zájmu o koupi těchto přístrojů, zejména tedy v týdnu minulém. A prodeje stále dále rostou i v aktuálních dnech,“ vysvětlila manažerka marketingu Datart Lenka Mastešová.
Největší zájem jeví zákazníci o mobilní klimatizace v hodnotě okolo osmi tisíc, ochlazovače v rozmezí dvou až čtyř tisíc nebo ventilátory do tisíce korun, poznamenala.
Klimatizace dnes i zatopí a neruší
Nové modely klimatizací už neslouží jen k chlazení, je možné s nimi i v zimě zatopit a vyčistit nebo odvlhčit vzduch. Běžné je i ovládání přes mobilní aplikaci, automatická regulace teploty nebo časovače přizpůsobené dennímu režimu uživatelů.
„Díky vyšší energetické účinnosti mohou moderní klimatizace snížit celkovou spotřebu domácnosti, a tím i její uhlíkovou stopu. Stále více lidí tedy neřeší, zda klimatizaci pořizovat, ale kterou vybrat. Chytré funkce a úspornost jsou dnes stejně důležité jako samotné chlazení,“ uvádí v tiskové zprávě produktový specialista Datartu Pavel Janů.
„U ventilátorů zákazníci jednoznačně preferují nízkou hlučnost, zejména při nočním provozu. Velmi žádanou funkcí je také možnost vypnutí zvukových upozornění při změně rychlosti nebo jiném nastavování. S tím souvisí i rostoucí zájem o možnost deaktivace podsvícení, což výrazně zvyšuje komfort při spánku,“ vysvětluje pro SZ Byznys tisková mluvčí Alzy Eliška Čeřovská.
Například Alza letos zaznamenala pozdější nástup zájmu o klimatizaci než předešlé dva roky. „V letošním roce jsme zaznamenali první výraznější růst zájmu v 16. kalendářním týdnu. Pro srovnání – v loňském roce přišla tato vlna už ve 14. týdnu. Z toho vyplývá, že nástup sezony je letos mírně opožděný,“ říká Čeřovská. Dosavadní prodeje klimatizací letos jsou ovšem meziročně vyšší.
„Nejvyšší prodeje aktuálně evidujeme v cenové kategorii 10 až 15 tisíc korun – tedy nikoli v nejlevnějších modelech. Následují nižší cenové hladiny kolem šesti až sedmi tisíc korun,“ dodává.
Na internetu se objevují také různá zařízení, která slibují chlazení místnosti, aniž by fungovaly. Varuje před nimi Česká obchodní inspekce (ČOI) – zařízení nemají žádný chladicí systém, a reálně tak nemají jak vzduch v místnosti ochladit. ČOI o tom informovala v tiskové zprávě.
„Klimatizace neobsahují žádné chladicí médium, v podstatě jde pouze o ventilátor, který ale vzduch v místnosti jen rozpohybuje, ale neochladí. Určité využití může mít přístroj pro vytápění, protože má topné těleso. Jde ale v podstatě o přímotop s ventilátorem,“ upozornil ředitel inspektorátu Karel Havlíček na výrobek Airwall.
Do roku 2030 více než 100 milionů klimatizací
„Mezi ventilátory pak vedou kvalitnější modely, zákazníci oceňují především nízkou hlučnost, možnost regulace rychlosti, oscilaci a příjemný je i dálkový ovladač. Zákazníci investují spíše do dražších modelů, nejčastěji mezi 1200 a 1500 korunami,“ popisuje.
Zatím mají prodejci dostatek zásob. „U klimatizací se nám i v sezoně daří držet dodací lhůty. Nicméně ve špičce se může stát, že oblíbené modely jsou dočasně vyprodané a čekací doba se může prodloužit o několik dní,“ říká Čeřovská.
V Evropě nejsou klimatizace tak populární jako třeba v USA, v posledních dekádách se ovšem rozšířily i u nás, a to zejména díky lepší dostupnosti. Podle dat Evropské komise činil v roce 2020 počet takzvaných pokojových klimatizačních jednotek 57 milionů kusů. Odhaduje se, že do roku 2030 bude nainstalováno více než 100 milionů klimatizací, z toho 70 milionů v domácnostech, což je více než třetina domácností.