Článek
Standardní stroje typu 737 MAX nejsou vybaveny displejem pro čtení dat ze dvou důležitých senzorů. V prvním případě jde o ukazatel monitorující, zda má špička letadla proti větru správný úhel. V druhém je to systém MCAS, který se automaticky aktivuje v případě, že stroj stoupá příliš prudce nebo jeho rychlost naopak nebezpečně klesne, a problém pak napraví.
Boeingům daného typu pak v běžné – bezpříplatkové verzi – chybělo také varovné světlo, které by jako jediné kromě displeje pro čtení a porovnávání dat ze dvou důležitých čidel reagovalo na to, že si jejich data neodpovídají. Právě jejich nesouhra může způsobit to, že systém otočí letadlo směrem k zemi.
Společnost Boeing se nyní nechala slyšet, že v návaznosti na dvě nehody totožného stroje umístí do typů 737 MAX zmíněné varovné světlo. Dříve bylo podle kanálu CBS News v letounech, které stojí 120 milionů dolarů, pouze za příplatek 80 tisíc. Displej ale dál zůstává extra doplňkem.
Vybavení boeingů za extra příplatek společnosti obvykle zahrnuje luxusní komfort, prémiová místa, speciální osvětlení nebo záchody navíc. Komunikační, navigační nebo bezpečnostní systémy jako extra výbava jsou ovšem pro mnohé novinkou.
Nyní se podle newyorského deníku firma snaží skrýt, které ze zmíněných služeb poskytovala nebo stále poskytuje za příplatek.
Na vylepšení softwaru stabilizačního systému MCAS začal Boeing pracovat po říjnové nehodě společnosti Lion Air v Indonésii. Okolnosti nehody v Etiopii byly do značné míry podobné, což kolem systému vyvolalo otázky. Zatím ale chybějí důkazy, že by byl v obou případech možným problémem stejný software.