Hlavní obsah

Kdy chytrá auta pošlou řidiče do starého železa? Podle Muska už letos

Foto: Profimedia.cz

Miliardář Elon Musk věří, že základy technologie stoprocentně automatického řízení získá Tesla už letos a uteče díky tomu ostatním automobilkám.

Reklama

Automobilka Tesla vyvíjí vůz budoucnosti, který nepotřebuje řidiče. Jenže není sama. Její šéf Elon Musk však tvrdí, že má technologii prakticky zvládnutou.

Článek

Elon Musk už proměnil vesmírné lety, když jeho SpaceX vyslala jako první soukromá společnost člověka na Mezinárodní vesmírnou stanici. Teď chce úplně změnit způsob, jak člověk cestuje, a oznámil, že jeho Tesla je jen krok od výroby zcela autonomních vozů.

Prototyp by chtěl mít už letos, alespoň podle videoposelství, které přehrál během Světové konference umělé inteligence v Šanghaji. A to o tomto cíli mluvil poprvé teprve loni.

„Jsem přesvědčen, že v letošním roce budeme mít základní funkce autonomního řízení levelu pět,“ řekl Musk. Pro vysvětlení, stupeň 0 představuje asistenta, který například v případě překážky na silnici a nulové reakce ze strany řidiče začne sám brzdit. Stupeň 5 pak znamená, že volant už bude ve vozech jen pro vášnivé řidiče - pokud v autě vůbec bude. Stačí nasednout do auta, zadat cíl a nechat se odvést.

Podle vizionáře už výrobce elektromobilů vyřešil většinu základních výzev k dosažení automatizace úrovně pět. Tesla teď závodí s projektem samořídících vozů Waymo, který patří americkému světovému konglomerátu Alphabet, a americkým výrobcem aut General Motors v tom, kdo vyrobí stoprocentně samořídící automobil jako první.

Musk tvrdí, že autonomní řízení bude pro Teslu změnou. V sázce jsou totiž miliardy dolarů z potenciálních příjmů a také globální změny v dopravních systémech. Výzkumná organizace BloombergNEF očekává, že na cestách bude do roku 2040 asi 27 milionů robotů - především ve městech coby taxíky.

Poloautomat řidiči Tesly používají pravidelně, přestože tento výdobytek moderní technologie v minulosti způsobil několik nehod, a to i u Tesly. Společnost je však přisuzuje lidské chybě.

Letos v červnu internetem proletělo video, kde v Tchaj-wanu elektromobil Model 3 narazil do odstaveného kamionu. Autopilot, který při nehodě Teslu řídil, nezabrzdil, i když byla překážka jasně viditelná. Automatické řízení vyžaduje neustálou pozornost řidiče, proto se objevily spekulace, že člověk za volantem možná zaspal.

I když je Muskova firma spojena s několika problémy, včetně nehezké statistiky, podle které technici objevili u stovky nových vozů hned 250 závad, což Teslu umístilo v žebříčku spolehlivosti vozů společnosti J. D. Power na poslední místo, přesto firma platí za nejhodnotnější automobilku světa. Její akcie v letošním roce stouply o 291 procent, jedna nyní stojí 1 365 dolarů, tedy zhruba 32 000 korun.

Reklama

Doporučované