Hlavní obsah

Tranzitní doprava u Karlova mostu? Už ne, prosím!

Janek Rubeš
reportér
Foto: Janek Rubeš, Seznam Zprávy

Dopravní značky a jejich dodržování v centru Prahy.

Reklama

Jakmile se v Praze řeší doprava, každý se stane instantním expertem a vyplavou emoce. Vy jste mi zavřeli moji ulici! Před domem mi jezdí moc aut! Jak mám odvézt babičku do nemocnice? Dostavte okruh a P+R, pak dělejte změny! Auta jsou zlo! Cyklofašisté! Pravdu mají tak trochu všichni.

Článek

Vedení metropole se aktuálně rozhodlo zneprůjezdnit pro tranzitní dopravu Smetanovo nábřeží a Malou Stranu. Nejedná se o uzávěru, ale neprůjezdnost, a to je velký rozdíl. Pro tramvaje, cyklisty i chodce je průjezd stále otevřen. Pokud jste rezidentem či zásobováním, můžete do centra jezdit dál i autem.

A pokud jste majitelem autobusů společnosti Hop on–Hop off nebo pseudohistorických veteránů, rozuměj sněžných roleb, je vám to stejně jedno, protože pravidla silničního provozu pro vás neplatí. Je na to asi speciální vyhláška. Ale k tomu se ještě dostanu.

Foto: Janek Rubeš, Seznam Zprávy

Co se děje? Kde jsou auta?

Často do dopravních problémů vstupuje politika. Levičáci jezdí na kolech a závidí pravičákům jejich auta.

Sám jsem na pražském zastupitelstvu zažil situaci, kdy si politik stěžoval, že jezdí autem z Vinohrad na Staré Město a stojí často v zácpě. Nestojí v zácpě, on je ta zácpa.

Jiní zastupitelé by nejraději proměnili silnice v cyklopruhy a zakázali vše, co jen trochu čoudí. Mezitím je většina lidí v metru nebo tramvaji a těmto problémům se asi jen směje. Tedy jen do chvíle, kdy tramvaj stojí kvůli autu nebo Hop on–Hop off autobusu na kolejích.

Jeden politik se k zneprůjezdnění Smetanova nábřeží vyjádřil takto:

„Uzavírka Smetanova nábřeží je poměrně odvážná novinka, na které testujeme, jak by mohlo vypadat centrum bez aut. Takto bychom si totiž představovali budoucnost centra města – zklidněnou, bez aut.“

Uhádnete, který to byl? Žádný levičácký cyklofašista, věta patří bývalému primátorovi Prahy Pavlu Bémovi a je z roku 2004 (zdroj: Ekolist.cz).

A co tedy uzavření nábřeží a Malé Strany způsobilo? Je to jako když zavřete vodu? Musí téct jinudy? Ne! Doprava není voda. Doprava je doprava, má desítky podob. To, že zavřu pro auta jednu ulici, nutně neznamená, že pojedou ulicí jinou, někdy nemusí jet vůbec.

Po centru chodím každý den a zásadní změny, kolapsy nebo „teror“, jak popisuje Václav Klaus ml., nijak nepociťuji, ba naopak. U Karlova mostu je klid, dá se tam příjemně projít skrze Křižovnické náměstí a při chytání ruličkářů nemusím čekat na zelenou.

Nicméně pokud se úpravy (rozumějte dvě plechové cedule se zákazem) vrátí do původních kolejí, tak se pro mě nic zásadního také nezmění. Budu v tom případě doufat, že město, respektive policie, bude o to víc vymáhat platnost značek, které tam už dávno jsou a zakazují například vjezd autobusů. Ano, těch naprosto zbytečných Hop on–Hop off vraků, které jezdí prázdné centrem Prahy. Při psaní tohoto komentáře jsem jich za hodinu napočítal deset a to jsme teď mimo hlavní turistickou sezónu.

Nejen jejich zbytečné jízdy v rozporu se značkou zákazu vjezdu autobusů, ale také jejich parkování na zastávkách MHD, kde nemají co dělat, nebo blokování tramvají u mostu Legií. A nejsou to jen tyto zelené a červené busy. Stejně tak naprosto zbytečná doprava v podobě pseudohistorických aut (rozumějte oficiálně sněžných roleb) a dalšího turistického balastu.

Foto: Janek Rubeš, Seznam Zprávy

Žlutý mor Prahy.

Pokud se tranzitní doprava aut na nábřeží vrátí, jen těžko se o její zrušení někdo bude znovu pokoušet v budoucnu, a to by byla škoda.

A jaké obyvatele změna nakonec zasáhne nejvíc? Asi ty z okolních čtvrtí, třeba mě z Prahy 5. Tak za sebe říkám, že mi to vůbec nevadí. Provoz v Radlické ulici, kde bydlím, stojí už dávno. Vždycky mě baví ty smutné obličeje z tramvaje pozorovat. A obyvatelé Prahy 1? Myslím, že se na ně často zapomíná. A to je škoda.

Reklama

Doporučované