Hlavní obsah

Koronakrize nás změnila. Ale už jsme jen jeden krok od normálu

Foto: https://www.pexels.com/

Ilustrační foto.

Reklama

Během pandemie Češi nakupují méně, ale když už, naplní košík, až přetéká. A plní také virtuální košíky, což se nezmění ani po ukončení koroopatření.

Článek

Úplně na začátek jedna velmi dobrá zpráva. Podle výzkumné agentury Nielsen existuje celkem šest fází, jak pandemie postupuje. V současnosti se nacházíme na předposledním stupni omezeného žití - a po něm už nenásleduje nic jiného než návrat do normálu.

Přesun z kanceláří na home office znamenal obrovský růst online nákupů, to tolik nepřekvapí. 26 procent lidí uvádí, že nakupuje potraviny a drogistické zboží přes internet, což je více než dříve. K omezení nákupů v hypermarketech a supermarketech se uchýlilo 44 procent lidí.

Podle analytiků z Nielsen se dá očekávat, že se Češi vrátí k zajetým kolejím, ale online svět si část dobytého území už vzít nenechá.

Koše praskají ve švech

Lidé však nezměnili jen formu, ale také skladbu nákupního košíku. Změna nákupních zvyklostí se začala projevovat už několik týdnů před vypuknutím viru a v obchodech se naplno ukázala během karanténních opatření. V té počáteční fázi, kdy o koronaviru víme, ale nijak nás zatím nepoznamenal, rostly tržby na tuzemském trhu o tři až čtyři procenta.

Pak nastoupilo nákupní šílenství, kdy si lidé začali dělat zásoby potravin a těsně před vyhlášením opatření vyskočily tržby o neuvěřitelných 38 procent. A během karantény sice Češi nakupují výrazně méně, ale když už vyrazí, tak košíky přetékají.

Nejméně se tyto výkyvy projevily v hypermarketech, ty dokonce zaznamenaly největší nárůst tržeb a nejmenší úbytek zákazníků. Pozadu však nezůstaly ani supermarkety, které tržby také navýšily zejména díky zvyšujícímu se objemu nákupů. Největší ránu dostaly drogerie, zákazníci si základní položky opatřili v marketu a do drogerie už se nevydali. A tak drogerie hlásily největší pokles zákazníků.

Zavřené školy se promítly do tržeb obchodů nacházejících se v blízkosti jejich budov, a pokud se podíváme na pražské obchody, tak ty za průměrem Česka zaostávají. Příkladem je Praha 1, které klesly tržby o 40 procent ve srovnání s minulým rokem. Výrazný zásah však dostaly i další městské části v blízkosti centra, kudy obvykle procházejí davy turistů.

Zkáza gastra

Už před pandemií vzrostly tržby online prodejců rychloobrátkového zboží o 33 procent a během posledních tří týdnů došlo k dalšímu růstu. Díky tomu se trh více než zdvojnásobil oproti totožným týdnům v loňském roce. Stejně jako u kamenných prodejen ale i v online světě platí, že ne všem kategoriím se dařilo stejně.

Boom zažily toaletní papír, dětská péče, prací prostředky a krmivo pro mazlíčky.

A největší poražený krize je bez diskuze gastronomie, kde klesly tržby okamžitě od prvního dne o 90 procent. Analytici společnosti Nielsen odhadují ztráty na čtrnáct miliard korun měsíčně. Některé podniky se sice snaží pokračovat v alespoň omezeném provozu a prodávají přes okénko, ale to absolutně nestačí na vykrytí obrovských ztrát.

Zavřené hospody také ukázaly, že Češi zase takoví pijani nejsou. Prodej alkoholu v řetězcích sice stoupl, ale když se vezme do úvahy, kolik alkoholu Češi prolijí hrdlem v restauracích všeho druhu, celkové skóre činí minus 30 procent oproti časům předkoronavirovým.

Co bude dál?

Agentura Nielsem předpokládá, že obyvatelé budou obezřetnější v otázce svého zdraví a budou to vnímat jako přirozené. Největších změn se proto podle nich dočkají dodávky potravin, e-shopy a hygienické návyky. Zákazníci by také mohli začít víc preferovat lokální potraviny, což by mohla být dobrá zpráva pro menší farmáře.

Pandemie však může být i příležitost, výzkumníci z Nielsenu upozorňují na zkušenosti z Číny, kde 67 procent řetězců plánuje více investovat do online a mobilních aplikací pro své zákazníky a více než polovina zařadí do svého portfolia více zdravých produktů. Také chtějí zapracovat na tom, aby se neopakoval scénář prázdných regálů.

Reklama

Doporučované