Hlavní obsah

Přísnější, než se zdálo. Škoda Auto nesplní emisní limity pro rok 2020

Foto: Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka nejspíš nesplní emisní limity pro letošní rok. Ilustrační fotografie.

Reklama

Česká automobilka Škoda Auto navzdory svým dřívějším proklamacím zřejmě letos nesplní zpřísněné emisní limity, které po výrobcích vozů žádá Evropská unie.

Článek

Mladoboleslavská Škoda Auto letos pokračuje v nasazení nových elektroaut. Na podzim přišla s prvním originálním elektromobilem Enyaq iV, nabídku plug-in hybridů rozšířila o novou verzi Octavie. Elektromobilita má mimo jiné pomoci ke splnění zpřísněných emisních norem. Jenže kvůli koronavirové pandemii nabrala elektrorevoluce z Mladé Boleslavi zpoždění.

„Očekáváme, že v letošním roce stanovené cíle CO2 nesplníme. V důsledku neočekávaného dopadu pandemie koronaviru došlo ke zpoždění uvedení našich elektromobilů na jednotlivé trhy,“ uvedl pro Seznam Zprávy Tomáš Kotera, mluvčí automobilky. „Následkem jsou změny v naší původně plánované bilanci CO2 pro rok 2020,“ dodal.

Minulý měsíc přitom generální ředitel Škody Auto Thomas Schäfer v rozhovoru pro Seznam Zprávy uvedl, že i přes zpoždění ve výrobě elektroaut se automobilce podaří limity CO2 dodržet. Předpokládal to na základě investic do nových výrobních technologií.

Limit na průměrné emise CO2 osobních aut ve výši 95 gramů na kilometr jízdy je výsledkem jednání zástupců členských zemí Evropské unie a automobilového průmyslu z roku 2013. V celé Unii začal platit letos.

Emisní průměr se bude počítat ze všech nových vozů prodaných v Evropě jednotlivými automobilkami. Výrobci si ho budou moci mírně poupravit podle průměrné hmotnosti aut. Překročení přísného limitu o každý gram však bude znamenat pokutu 95 eur za každý prodaný vůz.

Případné pokuty za nesplnění letošních emisních limitů však dopadají na celé výrobní koncerny, nikoliv na jejich jednotlivé značky. Rozhodující tedy bude emisní průměr celého koncernu Volkswagen, do kterého Škoda Auto spadá. Zatím není jasné, jak si kvóty jednotlivé koncernové značky „rozeberou“.

Šéf Volkswagenu Herbert Diess v listopadovém rozhovoru pro deník Financial Times uvedl, že koncern nejspíš překročí přísný limit jen zhruba o jeden gram. V takovém případě by společnost čelila pokutě 350 milionů eur. „Ještě jsme nic nevzdali, bude to ale velmi těsné,“ řekl tehdy.

Reklama

Doporučované