Hlavní obsah

V Olomouckém kraji papírové jízdenky na veřejnou dopravu zdraží o 15 procent

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

V Olomouckém kraji od 1. ledna příštího roku vzroste cena papírových jízdenek na veřejnou linkovou dopravu zhruba o 15 procent. Cena elektronických jízdních dokladů se nezmění.

Článek

Zdražení tištěných jízdenek se nebude týkat ani jízdních dokladů za zavazadlo, psa a kolo a také se neprojeví v ceníku jednotlivých městských hromadných doprav. Na webu o tom informoval Koordinátor integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK), který v regionu zajišťuje provoz veřejné dopravy.

Zdražení papírových jízdenek má přimět cestující k častějšímu využívání jejich elektronické varianty, která podle vedení KIDSOK urychluje odbavení ve vozidlech a je lépe zabezpečena proti případnému zneužití. V případě ztráty mobilního telefonu či platební karty cestující o svůj jízdní doklad nepřijdou. U elektronických jízdenek také odpadá vytištění jízdního dokladu na speciální papír.

Například v kombinované zóně Olomouc-Prostějov bude od ledna stát elektronická měsíční jízdenka stejně jako letos 1124 korun a cena papírové varianty vzroste na 1233 korun. V zóně Přerov-Prostějov zůstane cena elektronického jízdního dokladu s měsíční platností na 1817 korunách a papírový kupón bude stát 2090 korun.

Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje loni evidoval v linkových autobusech, vlacích a vozidlech MHD 57,961 milionu přepravených cestujících, meziročně o 43 procent více. Loňský počet přepravených cestujících překonal i předcovidový rok 2019, kdy krajský dopravní systém využilo 42,066 milionu cestujících. V letech 2020 a 2021 počet přepravených cestujících kvůli pandemii koronaviru a preventivním opatřením výrazně klesl.

Zhruba 54 procent cestujících loni jezdilo veřejnou linkovou dopravou, 18 procent cestujících využívalo městskou hromadou dopravu v Olomouci, deset procent jich jezdilo MHD v jiných městech a 18 procent cestujících přepravily vlaky. Veřejnou linkovou dopravu v Olomouckém kraji loni zajišťovalo šest autobusových dopravců a tři železniční společnosti. Většinu dopravních výkonů ve veřejné linkové dopravě v kraji vykázala společnost Arriva Morava, která měla podíl 70 procent.

Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje pokrývá svými 131 tarifními zónami všech 402 obcí na území Olomouckého kraje a příhraniční oblasti s Pardubickým, Jihomoravským, Zlínským a Moravskoslezským krajem. KIDSOK dostal loni na zajištění dopravní obslužnosti od krajské samosprávy příspěvek 1,532 miliardy korun a od měst a obcí dalších 181 milionů korun.

Reklama

Doporučované