Hlavní obsah

Úleva ve tvářích rodičů. Takto startoval nový „první školní den“

Před základními školami v Česku bylo po dvou měsících opět rušno. Strážníci v Brně hlídkovali asi u 40 z nich.Video: Tomáš Svoboda, Jan Kozel, Seznam Zprávy

 

Reklama

Reportéři Seznam Zpráv zjišťovali, jak v brněnských školách zvládají opatření spojená s návratem dětí do škol.

Článek

Natěšené děti, kolony aut, ale hlavně úleva desítek tisíc rodičů. Kvůli koronaviru v Česku podruhé odstartoval školní rok. Děti kvůli karanténě strávily doma 75 dní, víc než při běžných letních prázdninách. Do lavic se však kvůli omezením vracejí jen žáci na prvním stupni. Už čtrnáct dní přímo ve školách se na přijímačky chystají deváťáci.

Květnový restart znamená pro školy především náročné logistické manévry a střídání učitelů. Přesvědčili se o tom reportéři Seznam Zpráv, kteří v pondělí ráno sledovali situaci u brněnských škol.

Na Kraví hoře jsou hned dvě základní školy vedle sebe. Na náměstí dnes přivedl dcery Karlu a Luisu Tomáš Hudeček. „Jsme celá rodina rádi. Vnímám pozitivně, že holky půjdou aspoň na měsíc zpátky do lavic. Teprve v dalších dnech uvidíme, jak to škola bude zvládat logisticky,“ popsal.

Stejně jako ostatní rodiče museli odevzdat čestné prohlášení a odvést děti na přesně určená místa u školy. Jednotlivé třídní skupinky se shromažďovaly u hřišť, záhonů či bočních vstupů.

Také Hudečkovi si oddechli, že nemusejí složitě řešit hlídání. „Měli jsme se ženou štěstí, že jsme se mohli prostřídat. Já hlídal pondělí, středa, manželka úterý, čtvrtek. A pátek už nějak vyplynul,“ popsal Hudeček.

Náročné období má za sebou matka čtyř dětí Hana. Na náměstí Míru chodí tři z nich. „Vrátili se jen Gina a Hugo, třetí dítě je na druhém stupni,“ popsala. Rodina musela situaci přizpůsobit pracovní týden. „Zvládala jsem to docela špatně, ale manžel přidal ruku k dílu. Přestal chodit do práce, abychom všechno stihli,“ doplnila.

Atmosféra byla uvolněná. Rodiče si po dlouhé pauze oddechli. „Dneska je to veselé. Děti byly natěšené. Moc jim chyběla sociální interakce. Máme štěstí, že je nás tolik. Maminy s jedním dítětem asi byly v háji,“ uvažovala matka čtyř dětí.

Naopak školám začalo velké logistické cvičení, které potrvá nejméně do konce června. Dělení tříd na skupiny maximálně po patnácti dětech nebo oddělování vstupů jsou jen některé úkoly.

Třeba Cyrilometodějská církevní základní škola v Lerchově ulici vyhradila pro děti tři různé vstupy. Do školy přicházely ve skupinách od 7:30 do 8:10. „Plánování zabralo dost času. Máme tady dneska 150 dětí, což je asi polovina prvního stupně. Rádi bychom přijali víc, ale to už vzhledem k vládním nařízením nezvládáme,“ potvrdila ředitelka Pavlína Vojtěchová. Škola poslala rodičům informace předem přes informační systém Edookit.

Spousta rodičů i ředitelů přísná nařízení kritizují. Podle nich se stejně děti setkají odpoledne na hřišti nebo v různých kroužcích. „Každá třída má samozřejmě vyhrazený prostor. Ale vidíte, že děti třeba přijdou dříve a povídají si spolu. Zrovna řešily, že se odpoledne potkávají a tady nemohou, což jim přijde nelogické,“ dodala ředitelka.

V pondělí otevřela také Základní škola Husova. Před budovou prvního stupně v Rašínově ulici se děti scházely už před půl osmou. Rozestupy, které měly dodržovat, vzaly brzy za své. „Dcera za celou dobu viděla jen jednu svou kamarádku. Je ráda, že se mohou se spolužáky vidět. Socializace dětem chyběla, potřebují ji,“ objasnila matka jedné z druhaček.

Do škol nastoupila více než polovina dětí z prvního stupně. V některých rodinách ale obavy převážily, děti tak do školy nepošlou. „Napřed jsme se do školy chystali, ale kvůli zdravotním problémům nakonec nenastoupíme. Přišli jsme si jen vyzvednout věci,“ sdělila žena, která má syna ve třetí třídě.

Učitelé žabovřeské základní školy v Sirotkově ulici vpouštěli skupinky po patnácti dětech do budovy třemi různými vchody. „Myslím, že opatření, jak jsme je nastavili, fungovala dobře. Budeme v nich pokračovat i v následujících dnech,“ uvedl ředitel školy Dan Jedlička.

Skupinky jsou rozdělené podle tříd. Nejdříve vcházeli do školy prvňáci, ve čtvrthodinových prodlevách starší ročníky. Celkově se do školy vrátilo tři sta žáků. „Já to beru naprosto pozitivně, že se děti vrací do škol. Zaprvé jim chybí sociální kontakt a zadruhé výuka doma není schopna nahradit klasickou výuku ve škole. To je sto a jedna,“ odpověděla Eliška Šilhánková, která přivedla svého syna do školy.

Také tam řešili problémy s místem. „Kvůli omezené kapacitě budovy jsme se museli domluvit s rodiči páťáků, že jejich výuka bude nadále pokračovat distanční formou,“ řekl Jedlička.

Děti, které se nevrátily do školy, mohou sledovat stream výuky svých spolužáků.

Žáci zůstávají ve škole na čtyři vyučovací hodiny. „Udělali jsme to tak, aby každá skupinka měla na matematiku a češtinu svého třídního učitele, na zbylé dvě hodiny je učí buď odborný asistent, nebo pedagog druhého stupně,“ vysvětlil Jedlička. Po vyučování mají žáci možnost nastoupit do odpolední činnosti, která má být náhradou za družinu. „Nebudu mít problém děti vyzvednout po škole dřív, protože mám práci, která mi to umožňuje,“ sdělila matka druháka Michaela Zukalová.

Podle ředitelky Vojtěchové adaptace dětí na nový režim trvá asi šest týdnů. „Bude to pro ně náročné i v dalších měsících. Zvlášť pro žáky, kteří dorazí až v září,“ doplnila.

Reklama

Související témata:

Doporučované