Hlavní obsah

Výrobce křišťálu útočí na miliardu, v Indii je ale ztrátový a zavírá

Rozhovor s Lucií Karlovou, předsedkyní představenstva a spolumajitelkou Preciosy. (Video: Petra Krmelová, Seznam.cz)

18. 12. 2019 6:31

Preciosa, tradiční výrobce křišťálového skla, očekává za stávající fiskální rok růst o čtvrtinu. Tržby by měly dosáhnout jedné miliardy korun, jasněji bude koncem března příštího roku. V pořadu Ženský byznys na Seznamu to řekla předsedkyně představenstva společnosti Lucie Karlová.

Článek

Preciosa má 16 poboček a zahraničních obchodních zastoupení. Mezi nejvýznamnější patří to severoamerické nebo pobočka v Dubaji. Jedna z nejluxusnějších zakázek, kterou dělali, je pro tamní pětihvězdičkový hotel Mandarin Oriental Jumeira.

Jde o čtrnáct stromů ve třech různých velikostech. Stromy vysoké 5–7 metrů jsou vyrobené z ručně foukaných lístků z českého křišťálu s matným mosazným povrchem v barvě šampaňského. Instalace Canopy of Light vytváří různé světelné efekty. Od počátečního plánování a návrhu designu až po finální instalaci na projektu pracovalo více než 100 lidí.

Ceny zakázek Preciosa nekomentuje, ale ty největší se pohybují v milionech dolarů.

Bohatí Indové nás nespasili

Firmě se naopak nedařilo v Indii. Tamní zastoupení nesplnilo její očekávání, Preciosa je v zemi ztrátová a pobočku zavírá. „Aktivity v Indii netlumíme, ale budeme na ten trh organizačně jinak přistupovat. Protože upřímně řečeno – náš produkt typově není o počtu obyvatel v dané zemi, ale o počtu potenciálních zákazníků a partnerů. Naše svítidla samozřejmě nejsou úplně pro masy,“ vysvětluje možný paradox – vzhledem k více než miliardové zemi – předsedkyně představenstva Lucie Karlová.

Preciosa

Firma navazuje na nepřerušenou sklářskou tradici, která započala na severu Čech v Křišťálovém údolí v roce 1548, a doplňuje ji o moderní technologické postupy.

Lustry vyrábí v Kamenickém Šenově, kde už v roce 1856 vznikla vůbec první sklářská škola na světě.

Denně zpracuje 40 tun skla.

Preciosa se pyšní spoluprací s mnohými celebritami, například s Manolem Blahnikem, Rihannou či Kylie Minogue.

Pobočku tedy uzavírají, ale indický trh převezme zastoupení v Singapuru. Právě tamní trh je pro křišťál ze severu Česka naprosto zásadní – roste dokonce skokově, dvouciferným tempem.

Nové zastoupení v Kataru

Čerstvě naopak Preciosa otevřela pobočku v Kataru. „Katar je pro nás velmi zajímavé teritorium, v zemi momentálně hodně silně roste infrastruktura a za dva roky tam bude mistrovství světa ve fotbale. To všechno jsou aktivity, které nahrávají našim projektům a rozvoji obchodu,“ slibuje si od nového zastoupení spolumajitelka společnosti.

„My jsme firma, která je stavěná na miliardu – samozřejmě předpokládáme, že plán splníme. Ať už jde o projekty, které máme právě k dokončení nebo nás teprve čekají. Věříme, že tu miliardu přinesou,“ dodává.

Za poslední fiskální rok Preciosa utržila 800 milionů korun.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené