Hlavní obsah

Turek přiznal majetek za sedmdesát milionů. Jak si na něj vydělal, odmítá říci

Foto: Seznam Zprávy

Nový poslanec Filip Turek přiznal, že je vlastníkem dvanácti veteránů. Píše, že jsou celkově v hodnotě několika desítek milionů.

Kandidát Motoristů na ministra zahraničí v přiznání o majetku uvedl, že má devět milionů v bezpečnostní schránce nebo dva miliony na účtu. A také, že vlastní 12 veteránů za 44,8 milionů. Čím si vydělával, zůstává nejasné.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Poslanec a kandidát Motoristů na ministra zahraničí Filip Turek musel poprvé nechat veřejnost konkrétně nahlédnout do svého majetku. V přiznání, které zákon vyžaduje po každém novém poslanci, uvedl úspory, auta a také sbírku hodinek - vše celkem v hodnotě téměř 70 milionů korun.

Není přitom jasné, jak si na to vydělal. Ač v minulosti tvrdil, že podniká s auty, až do svých jedenatřiceti let na to neměl živnostenské oprávnění ani firmu. A společnosti, které následně založil, dodnes vykazují jen minimální zisky.

Zatímco k údajům uvedeným v přiznání se Filip Turek vyjádřil, původ přiznaných milionů blíže odmítl komentovat.

„Děláte si legraci? Máte pocit, že se s vámi takto někdo bude bavit? Hezký den,“ napsal Seznam Zprávám a přestal komunikovat.

Preferuji hotovost

Podle majetkového přiznání Turkovi patří například sbírka hodinek značek Zenith, Breitling, Longines nebo Patek Philippe za 3,8 milionu. Na bankovním účtu poslanec uvedl 1,96 milionu.

Filip Turek také konkrétně přiznal, že vlastní dvanáct veteránů (přehled níže v tabulce), jejichž hodnotu v součtu odhadl na 44,8 milionu. Ve výčtu je třeba automobil Aston Martin Lagonda v hodnotě sedm milionů, vůz Rolls Royce Camargue v hodnotě šest milionů nebo i Tatra 613 S za 2,5 milionu.

Vedle těchto aut pak Turek ještě v přiznání uvedl, že vlastní také soubor historických náhradních dílů na auta značky Aston Martin a Jaguar za 9,4 milionu.

Filip Turek tvrdí, že se mu takto zhodnotily automobily, které nakoupil dávno v minulosti.

„Je historicky známo, že jsem sběratelem britských klasických automobilů. Většinu z nich jsem nakoupil velmi levně v letech 2006 až 2010,“ řekl poslanec.

Veterány Filipa Turka

VůzCena podle Turka
veterán Aston Martin DP 006 Van7 000 000
veterán Aston Martin Lagonda7 000 000
veterán Rolls Royce Camargue6 000 000
veterán Aston Martin Virage5 000 000
veterán Aston Martin Lagonda5 000 000
veterán Imperial Le Baron3 500 000
veterán Jaguár 420G3 200 000
veterán Jaguár XJR-S TWR3 000 000
veterán Tatra 613 32 500 000
veterán Rolls Royce Silver Dawn1 500 000
veterán Mercedes 600 SEL600 000
veterán Jaguár XJ 40500 000

Zdroj: majetkové přiznání Filipa Turka

Pro databázi Ministerstva spravedlnosti také poslanec ohodnotil, že v přiznání blíže neupřesněná „bezpečnostní schránka“, kterou vlastní, má hodnotu 9,2 milionu korun. Na dotaz Seznam Zpráv, zda se jedná o hotovost, odpověděl neurčitě.

„V bezpečnostní schránce mám i hotovost, já hotovost preferuji před penězi na účtě a máme to samozřejmě i jako součást našeho programu. Zachování hotovosti a úspory v hotovosti jsou za mne zcela legitimní a správnou cestou,“ řekl Turek.

Dal jsem mu je do sbírky

Jak peníze nashromáždil, však Filip Turek neupřesnil ani na opakovaný dotaz.

„Všechen movitý a nemovitý majetek jsem získal dávno před tím, než jsem se stal europoslancem a poslancem. Nikdy jsem neinvestoval do nemovitostí, ale do soukromé, osobní sbírky klasických automobilů. Mám i celoživotní úspory, ale na účet logicky chodila výplata například z europarlamentu, nebo mé zdaněné příjmy,“ konstatoval Filip Turek s tím, že všechen majetek získal v souladu s platnými zákony.

Jak už však Seznam Zprávy rozkryly, mezi lety 2014 až 2017 přijal - právě převážně v hotovosti - miliony korun od svých klientů za to, že jim prodá a zrenovuje autoveterány.

Bylo to však v době, kdy na takové podnikání neměl živnost a nevlastnil ani žádnou firmu, pod jejíž hlavičkou by to mohl dělat a výdělky následně zdanit.

Opravy veteránů a daně:

Jeden ze zákazníků reportérům řekl, že součástí transakce bylo, že zaplatil auta do Turkovy sbírky.

„Byl to vůz Bentley a také Chrysler Imperial Le Baron, které jsem zakoupil a dal jsem mu je do jeho sbírky. Jejich ceny byly součástí záloh na moje renovace. Přesvědčil mě, že tato dvě auta nutně potřebuje, on vždycky něco nutně potřeboval,“ uvedl klient, který podle svých slov Turkovi zaplatil celkem 4,7 milionu korun za renovaci pěti aut, které však prý Turek nikdy nedokončil.

„Neúčtoval a nedanil“

Filip Turek podle tohoto klienta, s nímž Seznam Zprávy mluvily, provozoval tajnou dílnu, kde na autech pracovali i další lidé. „Měl dvě garáže bez topení v bývalé traktorové stanici ve Ždánicích. Radil jsem mu, že to nemůže dělat bez živnosťáku, že si musí založit firmu, protože na něj dříve nebo později někdo vlítne,“ řekl muž, jehož identitu reportéři chrání, protože se obává odvety Turkových příznivců.

Že prostor Turkovi skutečně pronajímal, reportérům potvrdil majitel ždánické nemovitosti.

Zákazníci pak dosvědčili, že jinak peníze Turkovi předávali jako fyzické osobě. Policii Turek o jednom z případů řekl, že přijaté miliony nezdanil. „Jelikož vozidlo Jaguar bylo dříve majetkem pana Turka a vlastnil ho několik let, peníze za prodej neúčtoval a nedanil,“ zapsali policisté výpověď nynějšího politika strany Motoristé sobě. Na základě trestního oznámení prověřovali, zda nespáchal zpronevěru. Nedokázali mu ale úmysl vzít si peníze a práci neudělat.

Experti: Může jít o neoprávněné podnikání

  • Podle odborníků oslovených Seznam Zprávami přitom před zákonem konstrukce Turkova vysvětlení těžko obstojí. Zákon sice skutečně říká, že peníze z prodeje auta, které člověk vlastní déle než rok, se nemusí danit, avšak má to jasné hranice.

Nesedící příjmy

Dnes jsou na Filipa Turka napsané dvě firmy Art of Performance a Transgas založené až v letech 2016 a 2017. Právě Art of Performance na svém webu uvádí, že se mimo jiné věnuje i renovacím automobilů.

Filip Turek loni jako europoslanec původně v oficiální listině zaslané europarlamentu tvrdil, že právě z těchto společností si vyplácí 10 tisíc eur měsíčně. Tyto firmy však dlouhodobě nevykazují téměř žádný zisk. Ani to, že by si z nich majitel Turek nějaké peníze vybíral. O tři měsíce později prohlášení změnil a začal uvádět, že obdobných zhruba čtvrt milionu korun pobírá jako OSVČ za „poradenství v oblasti automobilového průmyslu“.

Jak zjistily Seznam Zprávy, Turkovy firmy sídlí na adrese v centru Prahy, kde na budově chybí jakékoliv jejich označení. „Bydlí“ totiž v kanceláři advokáta Tomáše Maxy, Turkova spolužáka ze střední školy, jak reportérům potvrdil. S advokátem firmy sdílí poštovní schránku.

Maxa se jinak živí jako advokát, který lidem, co jsou podezřelí z dopravních přestupků, nabízí, že jim pomůže, aby nepřišli o řidičák. Zastupuje i oběti dopravních nehod.

Doporučované