Hlavní obsah

12 miliard má příští rok přitéct státu z mýta. Máme pocit, že tu přestaly platit zákony, volá Kapsch

Ministr Kremlík stojí za smlouvou s CzechToll a SkyToll na výběr mýta.Video: Petr Švihel, Seznam Zprávy

 

Reklama

Náklady na provoz nového systému mají představovat méně než desetinu toho, co se vybere.

Článek

Mýto se příští rok začne vybírat i na zhruba 900 kilometrech silnic první třídy. To přinese státní kase další peníze – odhad se pohybuje mezi 1–1,5 miliardy korun.

Celkově Ministerstvo dopravy očekává, že s přechodem na nový systém se za mýto vybere kolem 12 miliard korun ročně.

Pro srovnání – loni vybral stát od nákladních automobilů 10,8 miliardy. V tom ale nejsou zahrnuty silnice I. třídy. Žádná velká změna tedy nenastane.

Konsorcium SkyToll a CzechToll, které přebírá správu mýtného systému po Kapschi, ovšem tvrdí, že bude mít mnohem nižší náklady. Ty se teď mají pohybovat kolem 20 procent z toho, co se vybere. Nově by to mělo být zhruba 10.

Jejich revírem je dálnice... a silnice I. třídy

Velkou změnou je přechod k satelitní technologii namísto dosavadní mikrovlnné. Kamiony budou monitorovány z družic. Kontrola ale bude probíhat i pozemně.

Celníci si proto pořídili nová auta. Auta nad 3,5 tuny bude hlídat čtyřicet speciálně vybavených automobilů, které budou lovit vozidla bez palubní jednotky.

Nový dodavatel, CzechToll a SkyToll, se svojí nabídkou uspěl, právě s přihlédnutím, že v přípravě nového provozovatele nic nedrhne.

„Nebyly identifikované žádné nedostatky,“ řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Kdy a kde

Nabíhání nové satelitní technologie tak bude postupovat v tomto rytmu: ještě do konce července se systém začne testovat, 22. srpna bude zahájena informační kampaň, o měsíc později pak pilotní provoz a registrace a od prosince zkušební provoz.

Zpoplatnění silnic úseků na silnicích první třídy se podle ministra předpokládá příští rok.

SkyToll di Tutti Capi

Hladký průběh může ještě zadrhnout na soudních sporech. Boj totiž nevzdává ani stávající provozovatel mýta, společnost Kapsch. A naposledy Krajský soud v Brně se přiklonil na stranu rakouské firmy a nařídil antimonopolnímu úřadu přezkoumat uzavřenou smlouvu s konsorciem CzechToll a SkyToll.

Podle ministra ale probíhající soudy loni podepsanou smlouvu s novým dodavatelem nezrušily.

„Já tady konstatuji, že smlouva je platná a účinná. Dvě rozhodnutí krajského soudu na tom nic nemění,“ reagoval ministr na přímý dotaz Seznamu.

Jenomže Kapsch celou situaci vidí jinak.

„V Česku zřejmě už nadobro přestaly platit zákony a rozsudky soudů. Pravomocné rozhodnutí Krajského soudu v Brně před osmi dny označilo mýtnou smlouvu SkyTollu se státem za protiprávně podepsanou a nařídilo antimonopolnímu úřadu zakázat její plnění,“ konstatoval David Šimoník, který Kapsch zastupuje.

Reklama

Doporučované