Hlavní obsah

Manželé i pracovní partneři. Jak pár z Karlína vybudoval startup za miliardu

Foto: Seznam Zprávy

Květa a Šimon Vostří, zakladatelé startupu Ytica, vyprávějí svůj příběh pro podcast Černá čísla.

Článek

Andrenalinový závislák a pečlivá byznysmenka, kterým to ladí v životě i v podnikání. Květa a Šimon Vostří vybudovali chytrý software, který pomáhá firmám „číst“ kvalitu jejich kontaktních center i spokojenost zákazníků.

Manželé Vostří působí synchronizovaně, přitom jsou každý jiný. Našli se už před dvaceti lety na ČVUT. Před pár lety pak společně založili startup Ytica, který už po 18 měsících prodali za víc než miliardu korun gigantu Twilio ze Silicon Valley.

Nejdřív ale řekli ne. První nabídka přišla už po 9 měsících od založení jejich firmy, a to bylo pro oba ještě moc brzy. Druhá nabídka přišla o dva měsíce později a zbytek už je historie plná nul na účtech. Dnes Yticu vlastní Twilio, kde Šimon Vostrý dál pracuje a Květa Vostrá je na rodičovské s druhou dcerou.

Proč Twilio malému startupu z pražského Karlína ani napodruhé neodolalo? Ytica vyvíjí software, který umožňuje kontaktním centrům zdokonalovat komunikaci se zákazníky. Ti s firmami dnes komunikují napříč platformami, nejen telefonem, ale také přes maily, webové chaty, sociální sítě nebo třeba přes WhatsApp - a to všechno umí Ytica chytře propojit. Umožňuje společnostem monitorovat a zlepšovat zákaznický servis, aniž by hovor musel poslouchat další člověk.

„Vytvořili jsme platformu, která analyzuje jak data o hovorech, tak samostatné hovory a dali jsme klientům nástroj, jak kontaktní centra efektivně řídit na základě exaktních dat. Kontaktní centrum je vlastně živoucí organismus, kde se neustále snažíte vybalancovat, aby byli spokojení zákazníci, kteří tam volají, aby byli kvalitně obsloužení, včas, rychle a správnými informacemi. Zároveň chcete, aby zaměstnanci měli práci, která je baví a aby neměli pocit, že každý telefonát je boj. A do toho to všechno musí dávat ekonomický smysl,“ vysvětluje Šimon Vostrý.

Poslechněte si první díl Černých čísel

Svou ženu a budoucí byznysovou partnerku potkal, když nastoupila do prvního ročníku na FELu, a od té doby jsou s pár mezerami spolu. Květa Vostrá už na vysoké škole pracovala v IT firmě, později nastoupila do Zoom International, první firmy Šimona Vostrého, která se rovněž zabývá podporou kontaktních center, jen cílí na jiný segment zákazníků.

„Zoom rostl a já jsem vybudovala různé části firmy, školení nebo marketing. Ale dostala jsem se do fáze, že pořád jsem ta manželka toho Šimona, i když jsme spolu na ničem přímo nespolupracovali. Rozhodla jsem se z firmy odejít a jít na Harvard studovat MBA - jako Květa a ne jako Šimonova manželka. Byl to pro mě restart, nebyla jsem máma, šéfová ani manželka, všechno záviselo jen na mně a na tom, kam se chci posunout,“ popisuje Květa Vostrá. Jako studijní projekt použila právě nápad s pracovním názvem Ytica.

„Do té doby jsem myslel, že Květu znám. Ale z Harvardu se vrátil jiný člověk, který chtěl dělat byznys, chtěl rozumět tomu byznysu a začala se se mnou bavit jazykem, o kterém já jsem ani nevěděl, že by se se mnou takovým jazykem chtěla bavit. Z manželky se stala i absolutní partnerka i v byznysu,“ doplňuje Šimon Vostrý.

Proč první nabídku ze Silicon Valley odmítli? Jak se Vostří doplňují v byznysu i v životě? A jak odměnili své zaměstnance i sebe po miliardovém obchodu? Poslechněte si celý příběh v přehrávači v úvodu článku.

Černá čísla

Byznysový podcast Seznam Zpráv. Příběhy zakladatelů výjimečných českých firem, které ukazují, že i když jsou peníze na prvním místě, nejde vždy jen o ně.

Poslouchejte každé pondělí na SZ Byznys, ve Spotify a Apple Podcasts.

Ve spolupráci s podcastovým týmem Seznam Zpráv vyrobilo Storylab Audio. Vypravěč: Václav Vašák. Producent a režie: Damian Machaj. Scénář: Lucie Kryzová. Mix zvuku a hudba: Ivan Horák a František Šec. Obsahové konzultace: Michael Mareš.

Jaké podcasty Seznam Zpráv vás baví nejvíc? Co máme zlepšit? Své postřehy, podněty a tipy nám můžete posílat na audio@sz.cz.

Doporučované