Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na americké Nasdaq se děje malý burzovní zázrak. Akcie Grouponu, portálu se slevovými nabídkami, který mnozí investoři už dávno odepsali, během několika týdnů zdvojnásobily svou hodnotu. Nedávno překonaly 24 dolarů za kus. Jejich průměrný cílový odhad přitom činil 18,50 dolaru.
Růst akcií znamená pro Groupon víc než jen optickou změnu v grafu. Titul se po letech přešlapování dostal na nejvyšší hodnotu od roku 2021 a po dlouhé době překonal nejen průměrný cílový odhad analytiků, ale také nákupní cenu, za kterou před čtyřmi lety začali akcie skupovat investoři z Pale Fire Capital.

Groupon na americké burze NASDAQ.
Hlavním impulsem pro současný růst byly výsledky za první čtvrtletí letošního roku. Groupon utržil 117,2 milionu dolarů, což sice znamená meziroční pokles o pět procent, přesto ale výsledek překonal očekávání trhu. Celková hodnota transakcí, které prošly platformou, naopak vzrostla o jedno procento na 386,5 milionu dolarů. Firma tak ukázala, že i přes pokles tržeb dokáže zvýšit objem realizovaných obchodů.
Největší sílu ukázal Groupon na svém klíčovém trhu – v Severní Americe. Lokální byznys, tedy slevy na služby v blízkém okolí, zde vykázal 11% meziroční nárůst. Ačkoliv samotné tržby v regionu mírně klesly, firma tento nesoulad vysvětluje vyšší mírou uplatnění voucherů a nižšími maržemi.
Počet aktivních zákazníků v Severní Americe vzrostl na 10,5 milionu, celosvětově pak Groupon hlásí 15,5 milionu aktivních uživatelů.
„Po silném začátku roku 2025 je čas přejít do útoku,“ říká k výsledkům generální ředitel Grouponu Dušan Šenkypl.
„Severoamerická divize roste dvouciferným tempem a naše strategie pro lokální trhy ukazuje nové trendy napříč regiony i segmenty. Zaměřujeme se na udržitelný růst skrze vytváření výjimečné hodnoty pro zákazníky i obchodníky.“
Ze dna k růstu – díky české intervenci
Obrat v příběhu Grouponu má výraznou českou stopu. Skupina Pale Fire Capital vstoupila do firmy v roce 2022, kdy se slevový portál topil ve ztrátě. Čeští investoři v čele s Dušanem Šenkyplem, Janem Bartou a Davidem Holým nejprve získali významný podíl, poté přebrali řízení a zahájili zásadní transformaci.
Klíčová byla změna strategie – Groupon se přestal snažit být globálním katalogem slev a začal se soustředit na lokální zaměření služeb. Změna řízení vrátila podnik, který byl ještě před několika lety na hraně bankrotu, opět k provoznímu zisku a také rostoucí důvěře trhu.
Přehodnocení cílů
Podle americké burzy Nasdaq je překročení průměrného cílového odhadu signálem pro investory k novému posouzení firmy. Analytici zatím cíle drželi opatrné – pohybovaly se mezi devíti a 24 dolary. Aktuální cena, která v neděli dosáhla 24,99 dolaru, ale naznačuje, že trh očekává víc.
Za poslední rok akcie Grouponu posílily o více než 100 %, z čehož velká část nárůstu přišla v posledních týdnech.
Groupon letos počítá se stagnací tržeb, případně s jejich mírným růstem až o dvě procenta na 493 až 500 milionů dolarů. Očekávaný provozní zisk EBITDA by měl dosáhnout 70 až 75 milionů dolarů a firma předpokládá, že opět dosáhne kladného volného cash flow. Na konci loňského roku měla k dispozici hotovost ve výši 228,8 milionu dolarů.