Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Slovenské Letové provozní služby získají za 13,5 milionu eur (328 milionů korun) letadlo Beechcraft KingAir 350i od firmy českého podnikatele Jaroslava Strnada. Zakladatele Czechoslovak Group, kterou nyní vede jeho syn Michal, jeden z nejbohatších Čechů.
Společnost Česká letecká servisní, patřící do portfolia staršího Strnada Helicopter Alliance, zvítězila ve výběrovém řízení, do kterého se přihlásila ještě jedna firma. Její nabídka byla o zhruba 160 tisíc eur (zhruba 3,9 milionu korun) dražší. Server Aktuality.sk nicméně upozornil na zvláštní okolnosti výběrového řízení.
Uchazeči měli pouze měsíc na to, aby se přihlásili do výběrového řízení. I když slovenská státní firma chtěla stroje dodat do 350 dnů, už do 15 dnů od podpisu smlouvy chtěla mít stroj přistavený na inspekční prohlídku. To znamená, že potenciální zájemce o tendr musel mít letadlo už vyrobené.
Letové provozní služby proto obdrží 11 let staré letadlo, které nalétalo přes 200 tisíc hodin. Předtím ho používala francouzská firma jako soukromé letadlo pro krátké a středně dlouhé lety. Má proto luxusní úpravu - kožené sedačky a detaily z mahagonového dřeva. Státní podnik přitom letadlo potřebuje na kalibrování navigačních zařízení, to stávající je totiž staré už téměř 40 let. Letové provozní služby se na Slovensku starají o bezpečnost letecké dopravy.
Jak zjistil server Aktuality.sk, toto letadlo inzeruje na internetu prodejce ze Spojených států. Nabízí ho však za třetinovou cenu. Rozdíl činí více než devět milionů eur. Nicméně slovenský státní podnik potřebuje v letadle udělat poměrně nákladnou přestavbu.
Tak koneckonců argumentují i Letové provozní služby. „Předmětem obstarání nebyla jen jednoduchá koupě letadla, ale dodávka kompletního díla ‚na klíč‘, to je dodání samotného letadla, dodání a osazení měřicí technologie - palubního měřicího systému a vyhotovení otvoru určeného pro umístění elektrooptických systémů a senzorů. V rámci dodávky je dodavatel povinný zabezpečit všechny certifikáty a oprávnění nevyhnutelně potřebné k tomu, aby Letové provozní služby mohly používat kalibrační letadlo ke svému účelu,“ řekla Nina Scherhauferová z Letové provozní služby.
Server Aktuality.sk na základě zveřejněné smlouvy nicméně vyčíslil, že dodatečné úpravy mají vyjít na celkem 5,4 milionu eur. I s jejich započtením je to o 3,74 milionu eur (91 milionů korun) méně, než kolik státní podnik zaplatí.
Mediální zástupce společnosti ČLS Andrej Čírtek říká, že ČLS získala zakázku v soutěži na cenu, kdy porazila dražšího konkurenta. „Letoun Beechcraft King Air 350i si koupilo za srovnatelných cenových podmínek jako Slovensko i české Řízení letového provozu, a to byl přitom nákup realizovaný v roce 2018, před Covidem a inflační vlnou,“ uvedl Čírtek.
„Tento letoun navíc používají pro kalibrační účely v řadě dalších evropských zemích kvůli jeho letovým vlastnostem – schopnosti létat nízkou rychlostí a používat i kratší nezpevněné dráhy,“ dodal.