Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ve věku 81 let zemřela tuto středu Věra Křesadlová, druhá manželka režiséra Miloše Formana a členka Divadla Semafor. Z pověření syna Petra Formana to oznámila produkce Divadla bratří Formanů. Podrobnosti posledního rozloučení pozůstalí zatím projednávají.
Výtvarnice, divadelní a filmová herečka byla matkou známých hereckých dvojčat Petra a Matěje Formanových. V 60. letech minulého století účinkovala v několika slavných filmech nové vlny. Mimo jiné ztvárnila hlavní roli ve snímcích Jiřího Menzela Zločin v dívčí škole a Skřivánci na niti.
Zahrála si zhruba ve dvacítce děl - například ve filmech Zločin v dívčí škole, Intimní osvětlení, Nejkrásnější věk, Homolka a tobolka, Nevěsta, Nejasná zpráva o konci světa, Doblba! nebo Medvídek. V roli matky zubařky Anny se objevila roku 1994 v komedii režiséra Jana Svěráka Akumulátor 1.
„Viděli jsme se pouze jeden natáčecí den. Moje vzpomínka je, že to byla milá a krásná ženská a že jsem Formanům záviděl, že měli takovou maminku,“ vzpomíná na ni Jan Svěrák. „Byla to talentovaná herečka, která se dostala do nepřízně komunistického režimu a tím skončila její kariéra, což byla pro český film škoda,“ dodal.
Pražská rodačka Křesadlová ještě jako studentka střední uměleckoprůmyslové školy zpívala s amatérskou bigbítovou kapelou Krystal a příležitostně statovala ve filmu. Na jednom z koncertů zaujala mladého režiséra Formana natolik, že ji v roce 1963 obsadil do svého debutu Konkurs. Ve fiktivním konkurzu skutečně uspěla a i právě díky nově získanému angažmá v populárním divadle Semafor se stala jednou z oblíbených českých hereček 60. let.

Věra Křesadlová (na snímu z roku 1994) se svou fotografií z natáčení filmu Konkurs.
V 70. a 80. letech se Křesadlová ve filmu objevovala sporadicky, nadále však zůstala věrná Semaforu, v jehož souboru působila až do počátku 90. let.
Po sametové revoluci pracovala na Pražském hradě jako správcová rezidence prezidenta Václava Havla. Později se vrátila ke své původní profesi výtvarnice. Na chalupě u Sázavy, kde měla ateliér, tvořila skleněné lampy ve stylu Tiffany.














