Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Bude to rok, co se Poslanecká sněmovna pod tlakem okolností vzdala jedné velké výhody: přestala využívat speciální karty, které vybraným poslancům umožňovaly parkovat zdarma kdekoli po Praze. A to i bez ohledu na placené zóny.
Od doby, kdy Seznam Zprávy na případ upozornily, ale Sněmovna vytrvale tají, kteří poslanci mohli VIP parkovačky využívat. Nejprve tvrdila, že by poskytnutí takových informací ohrozilo bezpečnost politiků. A nově říká, že i jejich děti nebo partnery. „Popřípadě jiných osob a míst náležejících do soukromí takových uživatelů,“ odpověděla Sněmovna na žádost o sdělení jmen, kterou redakce podala podle informačního zákona.
Neomezená parkovací oprávnění vydal Sněmovně pražský magistrát. Že se výběr držitelů řídil podezřelými pravidly, objevily Seznam Zprávy koncem loňského roku - zjistily, že ředitel magistrátního úřadu Martin Kubelka nechal parkovačky přidělit také například autům své manželky.
Prý proto, aby mohl být v případě krizové události kdykoli k dispozici. A aby nemusel řešit, jakými auty na případné krizové zasedání pojede - jestli manželčinými vozy, nebo služebním autem od magistrátu.
Na začátku byl e-mail
Parkovačky dostalo i pět služebních vozů registrovaných na Poslaneckou sněmovnu - opět se zdůvodněním, že spadají pod krizové řízení města. Jednalo se nejspíš (to stále není stoprocentně jasné) o auta vozící některé z tehdejších šesti místopředsedů Sněmovny. Současně je nutné říct, že tito politici nemuseli o nestandardním benefitu vědět. Přesněji: nejsou důkazy, že ho vyžadovali.
O parkovačky totiž ředitele Kubelku poprosil e-mailem v roce 2022 kancléř Sněmovny Martin Plíšek. A Kubelka vyhověl.
První žádost o informace k parkovačkám Sněmovna odmítla s tím, že by se poslanci mohli dostat do nebezpečí. „Poskytnutím takových informací by mohla být významně nebo přímo ohrožena trvalá nebo operativně přijímaná bezpečnostní opatření k ochraně bezpečnosti osob, respektive poslankyň a poslanců a ochrana těchto osob v případě řešení krizových stavů a situací,“ rozhodla Sněmovna.
Odvolací Úřad pro ochranu osobních údajů ale konstatoval, že se jedná o „vágní a obecnou argumentaci“. A ať se Sněmovna žádostí znovu zabývá.
Nyní Sněmovna říká, že podle zákona smí poslanec užívat služební auto k výkonu funkce a také „k umožnění styku s rodinou“. Kdyby tedy zveřejnila, kdo ze sněmovních funkcionářů měl přidělený konkrétní vůz (s VIP parkováním), vystavilo by to nebezpečí i blízké těchto poslankyň a poslanců.
„V dané souvislosti se tedy nejedná pouze o soukromí samotných oprávněných představitelů Poslanecké sněmovny, nýbrž i o soukromí dalších fyzických osob, zejména rodinných příslušníků,“ napsala do odmítavého rozhodnutí Ljuba Čechová, vedoucí oddělení styku s veřejností.
Nemuseli to vědět
Když loni Seznam Zprávy oslovily kompletní vedení Sněmovny a další poslance, kteří s ohledem na svoje funkce měli nárok na služební auta, politici popírali, že VIP parkovačky využívají. A že vůbec o takové výhodě vědí.
Místopředsedkyně Sněmovny Věra Kovářová (STAN) potvrdila, že v tomhle režimu některá poslanecká auta skutečně jsou - byť že sama v takovém nejezdila. Dodala, že podle jejích informací auta vybavená parkovačkami slouží některým místopředsedům Sněmovny.

Když se chtěli reportéři Seznam Zpráv zeptat loni na jednání zastupitelstva na kauzu VIP parkovaček, ředitel magistrátu Martin Kubelka před nimi utekl.Video: Kristina Ciroková, Seznam Zprávy
„O tom, že mají vozy Sněmovny mít řešené parkování v Praze, jsem se dozvěděl až z dotazů novinářů. Netušil jsem to, protože jsem žádnou parkovací kartu nikdy po nikom nechtěl a nežádal,“ řekl pak místopředseda Sněmovny Jan Skopeček z ODS.
Kdo konkrétně parkovačky využíval a za jakých okolností, však stále není vyjasněné. Sněmovna totiž nechce poskytnout ani komunikaci s magistrátem, v níž se přidělení parkovacích karet v roce 2022 domlouvalo.
Ředitel přišel o místo
Ředitel magistrátu Kubelka takto vydal celkem 39 parkovacích oprávnění pod hlavičkou krizového štábu hlavního města. Tedy poradního orgánu složeného ze záchranářů, policistů, zástupců dopravního podniku nebo úředníků, který se schází například při různých živelních pohromách.
Dvě bezplatná parkování byla napsaná na auta Kubelkovy manželky. „To není protizákonné,“ prohlásil Kubelka loni v lednu na jednání pražského zastupitelstva s odkazem právě na to, že volné parkování bylo praktické pro výkon jeho funkce.
Další dvě auta patřila firmám rodičů a manžela radní Alexandry Udženije (ODS), která ani nebyla členkou krizového štábu.
Radní Udženija loni řekla, že jedna z parkovaček byla vedena na 12 let starý „oťukaný“ Mercedes v majetku rodinné firmy. A protože měl časté poruchy, pořídili parkovačku ještě na další vůz. „Jsem v tomto nevinně a nespravedlivě,“ vyloučila politička ODS, že parkovačky byly jen krytím, aby si její rodina mohla v hlavním městě zdarma parkovat, kde se jí zlíbí.
Opoziční zastupitelé spočítali, že kdyby si chtěl běžný člověk takové celopražské parkovací oprávnění pořídit podle běžných pravidel, zaplatil by přes 300 tisíc ročně.
Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) letos na jaře ředitele Kubelku odvolal. Zdůvodnil to právě pochybením při vydávání parkovacích oprávnění. Mezi důvody pro odvolání byly i mimořádně vysoké odměny, které Kubelka vyplatil své asistentce.

















