Hlavní obsah

Letouny L-159 by měly projít modernizací a zůstat ve výzbroji, říká expert

Foto: Aero Vodochody

Jednomístné letouny L-159 ALCA Armády České republiky.

Armáda České republiky by měla nadále používat letouny L-159 Alca, domnívá se vojenský publicista Jiří Vojáček. Nejlepší by podle něj bylo letouny modernizovat na základě již vypracovaných plánů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Lehké bojové letouny L-159 Alca, od jejichž zařazení do služby na letecké základně v Čáslavi uplynulo 25 let, by podle vojenského publicisty Jiřího Vojáčka měly projít modernizací a zůstat ve výzbroji české armády. Piloti by s nimi mohli nacvičovat vyhledávání a ničení bezpilotních letounů, k tomu jsou tyto stroje vzhledem k podzvukové rychlosti a výzbroji ideální, uvedl Vojáček na dotaz ČTK.

Vláda předloni rozhodla o nákupu 24 amerických stíhaček F-35. Podle nynějších plánů by L-159 měly po ukončení dodávek F-35 v roce 2035 v letectvu skončit, stejně jako stroje JAS-39 Gripen. České vojenské letectvo v současné době řeší budoucnost nyní provozovaných 16 jednomístných a osmi dvoumístných L-159. Buď je může udržovat dál v provozu v současném provedení, nebo je poslat do Aera Vodochody na modernizaci.

Vojáček připomněl, že armáda kvůli nedostatku peněz nedokázala od zavedení letounů financovat rozvojové programy, které mohly letoun posunout dál. I přesto jsou letadla v posledních letech omezeně modernizovaná, zejména pokud jde o přestavěné dvoumístné cvičně bojové verze z původních jednomístných ryze bojových.

„L-159 má před sebou ještě zhruba 15 až 20 let provozu, pokud jde o životnost draků. V souvislosti s přílivem nových investic by bylo nejlepší, kdyby rychle proběhla hluboká modernizace L-159, kterou už má výrobce zpracovanou,“ míní Vojáček.

Letadla by podle něj měla dostat nový radar, tankování za letu, zaměřovací kontejnery, takzvané mokré křídlo, novou výzbroj. Kromě úderů na pozemní cíle by se mělo začít intenzivně cvičit vyhledávání a ničení bezpilotních letounů. K tomu je L-159 podle experta vhledem k podzvukové rychlosti, přítomnosti radaru a výzbroji ideálním prostředkem. „L-159 by každopádně měla projít modernizací a zůstat ve výzbroji. Jakkoli problém chybějícího nadzvukového stroje s nízkými provozními náklady k provozně superdrahé F-35 tento typ samozřejmě nevyřeší,“ uzavřel Vojáček.

Lehký bojový letoun L-159 na první pohled připomíná původní L-39 Albatros, zkonstruovaný na konci 60. let minulého století. Hlavní změny jsou uvnitř letadla, které dostalo moderní západní přístrojové vybavení nebo americký proudový motor místo původní pohonné jednotky sovětské konstrukce.

Někdejší ambiciózní projekt Aera Vodochody i české vlády nedopadl tak, jak si jeho tvůrci představovali. Nové letouny si nakonec ve větším množství objednalo pouze české letectvo, které první kusy převzalo 29. prosince 2000, a až po letech si starší stroje pořídil Irák nebo americká firma věnující se výcviku bojových pilotů. Na druhou stranu ale letadlo pomohlo Aeru přežít obtížné období po ztrátě východních trhů a vyzkoušet si moderní technologie.

Doporučované