Hlavní obsah

98 fotbalových hřišť vedle sebe: Čína otevřela největší letiště na světě

Takto vypadá nové největší letiště světa.Video: Karolína Štuková, Reuters

 

Reklama

Největší letiště světa s jedním terminálem oficiálně otevřeno. V čínském hlavním městě stojí ikonická hvězdice, na které pracovalo studio světové architekty Zahy Hadidové.

Článek

Nové pekingské letiště Ta-sing International bylo ve středu oficiálně otevřeno prezidentem Si Ťin-pchingem před 70. výročím Čínské lidové republiky.

Letiště ve tvaru hvězdice, které se nachází na jihu hlavního města, pomůže zmírnit tlak na stávající mezinárodní letiště v severovýchodním Pekingu, kde omezení kapacity často způsobuje zpoždění letů.

Ta-sing, jehož výstavba začala už před šesti lety, se nachází přibližně 46 kilometrů jižně od centra Pekingu.

Podle očekávání by nové letiště mělo do roku 2025 dosáhnout plánované kapacity 72 milionů cestujících za rok. V roce 2040 má pak kapacita narůst až na 100 milionů – tím by hvězdice překonala čísla nejrušnějšího letiště světa v americké Atlantě.

Růst zájmu o leteckou dopravu v Číně jde ruku v ruce se stoupající životní úrovní obyvatel a jejich touhou vycestovat do zahraničí.

Podle Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu by se do poloviny roku 2020 Čína mohla stát největším leteckým trhem na světě.

Od roku 2037 by v Číně mohlo každoročně přistát více než 1,6 miliard lidí. Tedy o miliardu více než v roce 2017, sdělila asociace.

Čínské hlavní město očekává, že v roce 2025 přivítá v zemi 170 milionů cestujících, přilétat prý budou na nové i staré letiště.

Podle serveru Business Insides je čínská stavba největším letištěm na světě, které má současně jen jeden terminál. Se svými 700 tisíci metry čtverečními se vyrovná velikosti 98 fotbalových hřišť.

Autorem ikonického letiště je světoznámé studio architektky Zahy Hadidové. To pracuje také na projektu revitalizace okolí pražského Masarykova nádraží.

Mezi další světoznámé projekty patří například Rosenthalovo středisko pro současné umění v Cincinnati, realizace vědeckého centra Phæno ve Wolfsburgu nebo budova automobilky BMW v Lipsku.

Studio spolupracovalo také se společností Aeroports de Paris.

„Jde o největší integrovaný dopravní uzel světa. Budova je také největší bezešvou ocelovou konstrukcí,” řekl CNA ředitel letiště Paj Cheng-chung. Aby si cestující před odletem mohli užít atmosféru čínské kultury, turisté v odletové hale naleznou venkovní zahrady – hedvábnou, čajovou, porcelánovou, venkovskou a čínskou.

S centrem Pekingu spojuje Ta-sing podzemní dráha. Díky tomu se turista dostane z letiště do centra hlavního města do 20 minut.

Okolo letiště vznikne ekonomická zóna o rozloze asi 150 kilometrů čtverečních. Ta má časem nabídnout i nemocnice a další služby.

Celkové náklady na projekt se vyšplhaly na 258 miliard Kč.

Reklama

Související témata:

Doporučované