Hlavní obsah

Jak zajistit kvalitní školy? „Rovný přístup nefunguje“

Foto: Seznam Zprávy

Na jaké úrovni je české školství? Poslechněte si v podcastu 5:59.

Reklama

Článek

Nebývale zevrubný obrázek o stavu tuzemského školství přinášejí nová data České školní inspekce. Potvrzují to, o čem se zatím jen spekulovalo – příslib, že dítě dostane všude stejně kvalitní vzdělání, v Česku zůstává jen na papíře. Co je s tím možné dělat? A jaké důsledky propasti v kvalitě škol přinášejí?

Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte

  • Úroveň škol v Česku se dramaticky liší. „Opravdu hodně záleží nejenom, v jakém okrese člověk chodí do školy, ale třeba i do které konkrétní školy v obci, ve které se narodil, dochází,“ popisuje v podcastu 5:59 redaktor serveru Seznam Zprávy Josef Mačí.
  • Například některé školy v Ostravě jsou na tom lépe než ty v hlavním městě. Proč? Magistrát z dotací zajistil peníze na školní psychology a speciální pedagogy.
  • Vláda by podle Mačího měla školám přidělovat peníze individuálně. Inspirovat se může i v zahraničí. „Třeba Finsko je zajímavé tím, že výsledky žáků v jednotlivých školách i třídách jsou si velmi podobné. Je to dané soustavnou metodickou a finanční podporou,“ říká.

Česká školní inspekce poprvé uveřejnila data o úrovni tuzemského školství na úrovni okresů. Neukazují ale jen úroveň vzdělávání, ale i konkrétní instituce, kterým je potřeba pomoct.

„Ty kraje nejsou jednolité. Opravdu máme místa, která jsou problematická, ale to neznamená, že třeba celý Ústecký nebo Karlovarský kraj se potýká s problémy. Jsou obce, které s tím dokážou bojovat,“ popisuje reportér Seznam Zpráv Josef Mačí, který se tématu dlouhodobě věnuje.

A dodává, že naopak ve Středočeském kraji jsou školy, které se úrovní blíží těm ve vyloučených lokalitách.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Reportér Seznam Zpráv Josef Mačí.

‚Výsledky za generaci‘

Také se ukazuje, že důležité není jen, kde škola leží, ale i jestli se jí radnice věnuje a uvolňuje pro ni finanční prostředky.

„Když nebudeme investovat do školství, tak se nemůžeme zlepšit. To je naprosto základní argument. A zároveň je třeba si říct, že nemáme být rovnostářští,“ upozorňuje Mačí. Pražské školy podle něj logicky potřebují méně peněz než třeba mediálně známá Základní škola Za Chlumem v Bílině, kam v minulých týdnech ředitel povolal dohledovou službu. Školy v hlavním městě se totiž nemusí postarat o tolik žáků s obtížemi.

„A hlavně musí města vytrvat, protože výsledky nepřijdou za rok, ani za pět nebo deset let. Ty přijdou za generaci,“ dodává.

Povedlo se to například na krnovské Základní škole Janáčkovo náměstí nebo v ostravských školách, kde magistrát financuje školní psychology a speciální pedagogy. „V Moravskoslezském kraji se žákům daří daleko lépe, než by odpovídalo té sociální a ekonomické situaci, ve které se nacházejí. Jsou vlastně na stejné úrovni nebo i lepší než třeba v Praze,“ vysvětluje reportér.

V podcastu 5:59 se také dozvíte, co pomůže školám, jako je ta v Bílině, nebo jak výrazně může přístup školy ovlivnit život žáků. Poslouchejte v audiu na začátku článku.

Tvůrci a zdroje

Editor a koeditor: Matěj Válek, Dominika Kubištová

Sound design a hudba: Martin Hůla

Zdroje audioukázek: archiv Josefa Mačího

Podcast 5:59

Zpravodajský podcast týmu Lenky Kabrhelové. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.

Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu nebo Threads.

Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.

Reklama

Doporučované