Článek
Poslanec Motoristů sobě Filip Turek usiluje o post ministra v příští vládě, ve stejné chvíli ale odmítá vysvětlit, jak konkrétně přišel ke svému majetku. Podle investigativního reportéra Seznam Zpráv Lukáše Valáška je mlha kolem Turkova bohatství na poměry české politiky nebývalá. Které otázky zůstávají bez jasných odpovědí?
Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte
- Jaký (ne)transparentní obrázek nabízí poslanec Filip Turek o původu svého majetku.
- Že nejasnosti panují ohledně prodávání Turkových aut, ale i jeho „poradenství v automobilismu“.
- A proč je podle novináře Lukáše Valáška podstatné ptát se zejména uchazečů o ministerská křesla na způsob, jakým ke svému majetku přišli.
Přiznává majetek ve výši 70 milionů korun, odmítá ale přesně popsat, jak k němu přišel. Poslanec a čestný předseda strany Motoristé sobě Filip Turek zároveň chce být členem vznikající české vlády a v případě, že se jím stane, získá vliv nejen na jím řízené ministerstvo, ale také na stamiliardy korun z veřejných rozpočtů, o jejichž osudu vládní kabinet rozhoduje.
Právě Turkovo jméno mezi možnými nominanty na ministry přitom vzbudilo v minulých týdnech značnou pozornost, a to i z jiných důvodů. Kritice čelí za kontroverzní rasistické či homofobní příspěvky na sociálních sítích, kdy se za některé výroky omluvil a u jiných popírá, že by byl jejich autorem. Nově si pak média všímají i jeho majetkového přiznání, které spolu s ostatními novopečenými poslanci musel podat.
„Ty nejasnosti jsou natolik rozsáhlé, že jsem to možná u žádného jiného dosavadního kandidáta na ministra nezažil,“ říká investigativní reportér Seznam Zpráv Lukáš Valášek, který Turkovy majetkové poměry společně s kolegou Radkem Nohlem prozkoumal. V podcastu 5:59 teď otazníky kolem přední tváře Motoristů podrobně popisuje: „Turek odmítá diskutovat o tom, kde vzal miliony – možná spíš desítky milionů – korun a čím se živil ve svém dosavadním životě. Všechno jsou to otázky, které bych si u takto vysoce postaveného politika dovolil označit za naprosto nebývalé.“

Investigativní reportér Seznam Zpráv Lukáš Valášek.
Ve svém majetkovém přiznání politik uvádí například sbírku hodinek za 3,8 milionu korun a poté zejména vlastnictví tuctu automobilových veteránů, jejichž hodnotu odhadl na 44,8 milionu, stejně jako náhradních dílů na luxusní auta za 9,4 milionu. Na svém bankovním účtu Turek přiznal 1,96 milionu korun a blíže neupřesněnou „bezpečnostní schránku“ ohodnotil na 9,2 milionu. Summa summarum to dělá zhruba 70 milionů korun.
Turkovo podnikání nepodnikání
O tom, čím si tyto peníze Turek v minulosti vydělal, ale hovoří jen velmi obecně. Zmiňuje především, že se mu výhodně dařilo prodávat automobily, které pořídil v cizině.
„Všechen movitý a nemovitý majetek jsem získal dávno předtím, než jsem se stal europoslancem a poslancem. Nikdy jsem neinvestoval do nemovitostí, ale do soukromé, osobní sbírky klasických automobilů. Mám i celoživotní úspory, ale na účet logicky chodila výplata například z europarlamentu nebo mé zdaněné příjmy,“ uvedl nynější poslanec s tím, že všechen majetek získal v souladu s platnými zákony.
Reportér Valášek k tomu přidává i některá dřívější Turkova vyjádření. Například v pořadu Ukaž káru v roce 2019 prohlásil, že během svého mládí na pražském Jižním Městě „kombinoval jakoby ilegální byznys, takový mezipanelákový, s tím, že tvrdě pracoval na stavbách“. Pokud ale jde o legální rovinu, tak podle novináře Seznam Zpráv není možné až do Turkových 31 let nalézt žádnou firmu nebo živnost, pod kterou by své podnikání s automobily mohl provozovat.

Filip Turek oslavil v říjnu své 40. narozeniny se členy Jaguar Clubu a Motoristů sobě v Karlových Varech.
Zůstává proto otázkou, jak Turek až do zmíněného věku postupoval. A také jestli své podnikání v minulosti řádně danil. Reportér Valášek už na Seznam Zprávách popsal, že Turek navzdory tomu, že nevlastnil žádnou firmu a ani neměl na takové podnikání živnost, přijal od svých klientů miliony korun za to, že jim prodá a zrenovuje autoveterány.
„Konstrukcí Filipa Turka je, že v těch případech se to přece danit nemusí, protože když prodáte svůj vlastní automobil déle než po roce (od doby, co ho vlastníte), je to od daně osvobozené. Experti nám ale řekli, že to je naprostý nesmysl, protože to (osvobození od daně) je situace, kdy vy chcete prodat svůj vůz, který jste si koupili a jezdili v něm. Ale Turek to dělal opakovaně jako způsob, kterým se živil, takže to spadá do kolonky podnikání,“ podotýká novinář.
Veterány Filipa Turka
| Vůz | Cena podle Turka |
|---|---|
| veterán Aston Martin DP 006 Van | 7 000 000 |
| veterán Aston Martin Lagonda | 7 000 000 |
| veterán Rolls-Royce Camargue | 6 000 000 |
| veterán Aston Martin Virage | 5 000 000 |
| veterán Aston Martin Lagonda | 5 000 000 |
| veterán Imperial Le Baron | 3 500 000 |
| veterán Jaguar 420G | 3 200 000 |
| veterán Jaguar XJR-S TWR | 3 000 000 |
| veterán Tatra 613-3 | 2 500 000 |
| veterán Rolls-Royce Silver Dawn | 1 500 000 |
| veterán Mercedes 600 SEL | 600 000 |
| veterán Jaguar XJ 40 | 500 000 |
Zdroj: majetkové přiznání Filipa Turka
Dílky netransparentní skládačky
Další nejasnosti pak vyplývají z jiného podání, které Filip Turek vzhledem ke svému politickému angažmá musel učinit. V oficiální listině loni zaslané Evropskému parlamentu, ve kterém zasedl po volbách v roce 2024 a setrval v něm až do svého zvolení poslancem české dolní komory Parlamentu letos v říjnu, totiž Turek napsal, že si vyplácí deset tisíc eur měsíčně ze svých společností Art of Performance a Transgas.
Jenže pohled do hospodaření těchto firem podle Valáška ukazuje, že dlouhodobě nevykazují téměř žádný zisk. „Je to další dílek do skládačky Turkova velmi podezřelého živobytí,“ říká investigativní reportér a dodává, že také na dotazy ohledně tohoto tématu Filip Turek odmítl odpovědět a komunikaci přerušil.
Tehdejší europoslanec každopádně tři měsíce po odevzdání majetkové přiznání na unijní scéně upravil. Nově uvedl, že obdobnou částku zhruba čtvrt milionu korun pobírá jako OSVČ za „poradenství v oblasti automobilového průmyslu“. Jenže konkrétnější náplň této činnosti není jasná. Tato netransparentnost dokonce podle Valáška zdvihla otázku možného střetu zájmů, pokud by český politik vedle své funkce zároveň hájil zájmy automobilového odvětví.
Stejné podezření přitom může v souvislosti s ohlášeným Turkovým poradenstvím trvat i během jeho angažmá v domácí politice. „A je to jeden z dalších důvodů, proč by z mého pohledu měl Filip Turek objasnit, odkud pocházely a pocházejí jeho příjmy,“ dodává novinář Seznam Zpráv Lukáš Valášek.
V podcastu 5:59 se také dozvíte, proč se podle zjištění Seznam Zpráv zdá, že Filip Turek nadsazuje hodnotu své sbírky veteránů. Nebo to, jak netransparentnost kolem jeho majetku nahlodává jeho důvěryhodnost ve vysoké politice. Poslechněte si v přehrávači v úvodu článku.
Editor a koeditor: Dominika Kubištová, Matěj Válek
Sound design: Ursula Sereghy
Hudba: Martin Hůla
Zdroje audioukázek: archiv reportérky Seznam Zpráv Barbory Doubravové, YouTube – Show The Ride (@UkažKáruOfficial)
Podcast 5:59
Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.
Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu, Threads nebo Bluesky.
Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.












