Hlavní obsah

Glosa: Nohu na brzdu a konec výmluv na poblázněné děti

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Ground Picture, Seznam Zprávy, Shutterstock.com

Auta nejsou vyšší společenský druh. A přehazovat odpovědnost na děti není fér.

Reklama

Článek

Města pro pěší, nebo pro auta? Hloupě položená otázka. Teď s koncem prázdnin je ale dobré si uvědomit, že taky „města pro děti“. Jsou v nebezpečí a pár slavnostně vyhlášených školních ulic nestačí.

Vlevo, vpravo a zase vlevo. Nezapomeň se rozhlédnout! Klasický domácí rozhovor se teď na začátku školního roku odehraje v mnoha různých podobách. Už určitě několik desítek let se traduje přesvědčení, že děti se vracejí z prázdnin zpovykané letními dobrodružstvími a s hlavami v oblacích se téměř vrhají řidičům pod kola.

A skutečně se začátkem školního roku vzroste každý rok počet nehod s dětmi skoro dvojnásobně. Žádná legrace. Ale mohou za to vážně děti a jejich roztržitost? Analýza České kanceláře pojistitelů za posledních osm let dále ukazuje, že nejrizikovější měsíce pro takzvané dětské účastníky silničního provozu nejsou jen obligátní září a říjen, ale i květen a červen.

Jak si vysvětlíme ty jarní měsíce? Tady už jsou děti myslí na prázdninách a opět nedávají pozor? Nebo jakou výmluvu najdeme? Možná je to celé tím, že jsou to čtyři měsíce se slušným počasím, kdy děti na ulicích prostě jen jsou. A řidičům z jejich pohledu najednou „překážejí“.

I zmíněná Česká kancelář pojistitelů, i když zřejmě vedena dobrým osvětovým úmyslem, ve své zprávě používá slovník, který prozrazuje, kdo tahá v ulicích za delší konec provazu. Pojistitelé píší, že řidiči si na skoro milion žáků základních škol po prázdninách „budou muset opět zvykat“. Zvykat? Zvykat si může zahrádkář na plzáky na záhoně. Ne řidiči na své spoluobčany.

Vše je navíc doplněno doporučením, aby lidé za volanty „očekávali děti i tam, kde by být neměly“. Netušené. Dlouho obávané no-go zóny jsou asi tady. Aniž bychom si toho všimli, vznikly pro děti přímo ve městech… Pro přehlednost by se mohl používat systém z filmového průmyslu a označit ulice 13, 16 nebo 18+, ať je pořádek.

Na chodnících, kam ještě děti můžou, se v sekci rad pro ně dozvíme, že si tam samozřejmě nemají hrát…

Konec ironie. Takhle to nemá fungovat. Nabádat děti k opatrnosti je samozřejmě v pořádku, ale auta nejsou vyšší společenský druh. A přehazovat odpovědnost na děti není fér. V září, nebo v červnu.

Dvě minuty

Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.

Dvě minuty můžete poslouchat na Podcasty.cz a ve všech dalších podcastových aplikacích.

Reklama

Doporučované