Hlavní obsah

Babiš doporučil firmám placené volno po očkování. Jeho Agrofert vyčkává

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Andrej Babiš se chystá věnovat ze státní kasy dva dny placeného volna všem státním zaměstnancům očkovaným proti covidu-19.

Reklama

Koncern Agrofert ze svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše (ANO) zaměstnává víc lidí než státní podniky ČEZ, Česká pošta nebo České dráhy. Dva dny placeného volna pro všechny by jeho majitele vyšlo draho.

Článek

Andrej Babiš se chystá věnovat ze státní kasy dva dny placeného volna všem státním zaměstnancům očkovaným proti covidu-19. V pátek ráno má o jeho návrhu hlasovat vláda. Stejný postup premiér doporučil i krajům, obcím a soukromým firmám.

Koncern Agrofert ze svěřenského fondu premiéra Babiše zatím nechce prozradit, zda jeho výzvu vyslyší.

Agrofert se přetahuje o pozici největšího zaměstnavatele v Česku se společností Škoda Auto, některé žebříčky ho dokonce řadí na první místo. Podle výročních zpráv za rok 2020 nicméně Škodovka zaměstnává průměrně 37 728 lidí včetně agenturního personálu a Agrofert o něco méně, přibližně 31 792. I tak pro něj pracuje více lidí než pro státní podniky ČEZ, Česká pošta nebo České dráhy. Seznam Zprávy se proto obrátily na Agrofert s dotazem, zda svým více než 30 tisícům zaměstnanců poskytne benefit dvou placených volných dní podle přání premiéra Babiše.

„V tuto chvíli nemáme k návrhu jednoznačné stanovisko. Vyčkáme na odsouhlasení vládou a jeho přesné znění. Pak teprve celou věc posoudí vedení naší společnosti,“ odpověděl mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka.

Agrofert by dva dny volna stály 200 milionů

Ostatní velké firmy se přitom do placení dvou dnů volna zrovna nehrnou. Redakce oslovila kromě Agrofertu také další největší soukromé zaměstnavatele v České republice. Žádný zatím neuvedl, že by se chystal Babišovo přání vyplnit.

Poskytnete zaměstnancům dva dny placeného volna po očkování?

„Očkování zaměstnancům doporučujeme formou osvěty a dobrého příkladu. Například plakáty uvnitř závodů s fotografiemi kolegů i managementu, kteří se nechali naočkovat. Žádný benefit s tím nespojujeme a ani to neplánujeme.“

Pavel Roman, mluvčí Bosch Česká Republika

„Naši zaměstnanci mohou standardně během roku využít 3 dny jako tzv. sick day. O dalším volnu nad rámec tohoto proto neuvažujeme.“

Kateřina Mikšovská, mluvčí O2 Czech Republic

„Je nutné si uvědomit, že Krajská zdravotní je největším poskytovatelem zdravotní péče v Ústeckém kraji a tomu i odpovídá přístup jejich zaměstnanců ke covidu-19 a očkování proti němu. V tento moment neuvažujeme o poskytování volna navíc – naši zaměstnanci a zejména pak zdravotníci se nyní snaží najít čas na zotavenou v rámci řádných dovolených, kterou neměli díky pandemii kdy čerpat, a i teď není plánování volna jednoduchou záležitostí. Zdravotní péči obyvatelů Ústeckého kraje zajišťujeme nepřetržitě a nyní navíc přichází na řadu výkony, které se díky nemoci covid-19 a s ní souvisejících opatření odkládaly.

Jana Mrákotová, mluvčí Krajské zdravotní

Člen Národní ekonomické rady Lukáš Kovanda včera odhadl náklady ve státní sféře za dva dny volna na 21 miliard korun. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza zase upozorňuje, že nová motivace a s ní spojené rychlejší očkování může naopak ve výsledku ekonomice výrazně pomoci.

A na kolik by dvoudenní dovolená pro všechny zaměstnance přišla majitele Agrofertu? Podle poslední výroční zprávy má Agrofert průměrný náklad na zaměstnance 63 851 korun měsíčně, v tom jsou ale zahrnuty i odměny a agenturní pracovníci. Děleno dvaceti pracovními dny to znamená 3192 korun na den, takže dva dny volna by ‚stály‘ cca 6385 korun na zaměstnance.

Agrofert má přibližně 31 792 zaměstnanců, což by vynásobeno sumou 6385 znamenalo přibližně 203 milionů korun jako náklady za dva dny placeného volna pro všechny. Jde ovšem jenom o prosté násobení a dělení průměrných hodnot. Výpočet nebere v úvahu agenturní pracovníky, odměny vedení, třinácté platy a další zkreslení. Někteří zaměstnanci navíc pravděpodobně očkování nepodstoupí. Reálně by tedy náklady byly nižší.

S přispěním Petra Štěpána.

Reklama

Doporučované