Hlavní obsah

Babiš odvolal Kremlíka z vlády, dopravu povede Havlíček

Foto: Profimedia, Profimedia.cz

Vladimír Kremlík už dál nebude ministrem dopravy.

aktualizováno •

Ministerstvo dopravy Kremlík vedl od dubna loňského roku. Andrej Babiš odeslal prezidentovi návrh na jeho odvolání. Ten jej ve stejný den přijal.

Článek

Vladimír Kremlík končí v čele Ministerstva dopravy. Po necelém roce ve funkci o jeho konci rozhodla předražená zakázka na nákup dálničních známek. Tendr za více než 400 milionů minulý týden ostře zkritizoval premiér Andrej Babiš, v neděli mu vyčetl, že se za svou chybu nechce omluvit.

„Dnes ve 13:10 jsem panu prezidentu odeslal návrh na odvolání pana ministra Kremlíka. Zároveň jsem pověřil řízením Ministerstva dopravy ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka,“ řekl na tiskové konferenci premiér. Následně přišla z Hradu zpráva, že Miloš Zeman návrh přijal, akceptoval i návrh, aby ho ve funkci nahradil Karel Havlíček.

„Je pro mě nepřijatelné, že když jsem založil protikorupční hnutí, aby se tady realizoval takový případ, který je samozřejmě mimo informace vlády. Na základě těchto skutečností jsem ráno mluvil s panem ministrem, on si tu chybu nepřipouští, určitě je to pracovitý člověk, má tah na branku, ale zkrátka tento projekt manažersky nezvládl,“ pokračoval Babiš.

Zároveň s tím Kremlíka vyzval, aby rezignoval sám. Podle Babiše by měl zvážit rezignaci i první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček, jehož vystupování na dnešní vládě označil Babiš za absolutně nepřijatelné, a ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyněk Hořelica.

Kremlík v pondělí večer uvedl, že pemiérovo rozhodnutí respektuje. „Mojí prioritou bylo spuštění systému elektronických dálničních známek tak, aby nedošlo k žádnému zdržení a lidé jej od příštího roku mohli používat. Věřil jsem SFDI, že má takovou zakázku absolutně pod kontrolou a SFDI mě o tom opakovaně ujistil. Proto jsem také premiérovi oponoval v otázce ukvapeného zrušení celé zakázky,“ uvedl v tiskovém prohlášení.

S panem ministrem se rozcházíme v názorech

Babiš novinářům řekl, že kauze věnoval mnoho času: „Já to řeším od minulého týdne, kdy jsem se to dozvěděl z médií. Nebyl jsem nikým informován o tom, že tak významná zakázka, která přináší našemu rozpočtu víc než 6 miliard ročně, se realizuje.“

„SFDI – což je fond se statusem podle zákona o státní službě – tuhle zakázku ani nekonzultoval s vládním zmocněncem o IT a digitalizaci, i když nemá zkušenosti s IT systémy,“ pokračoval premiér s tím, že ministři se mají řídit usnesením z roku 2015, kde vláda schvaluje základní postupy při čerpání financí u IT.

„Na základě toho jsem se domníval, že ministři to budou realizovat. Mně se ta zakázka hrubě nelíbí, já pevně doufám, a vyzval jsem kolegy, aby udělali všechno pro to, aby zakázka byla zrušena.“

Babiš vyjádřil rozhořčení nad tím, že ministr kvůli zakázce nekontaktoval ani dozorčí radu. „Mimochodem v dozorčí radě sedí poslanci, a podle pana Pustějovského tam nebyla žádná konzultace. Považuji za absurdní, že s takovou významnou zakázkou jsme nebyli informovaní, že Ministerstvo dopravy tuhle zakázku neustále obhajuje.“

„Já si myslím, že tam nastalo plno pochybení, a když jsem intenzivně s panem ministrem komunikoval, tak se zkrátka rozcházíme v názorech na tuto kvazikauzu,“ dodal Babiš.

Neoblíbený Kremlík

Zakázka na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky byla vyčíslena na 401 milionů korun, získala ji od SFDI bez soutěže společnost Asseco Central Europe. Podle odborníků její provoz mohl se všemi náležitostmi vyšplhat až na miliardu, původně se přitom plánovaly až čtvrtinové náklady.

„Je absurdní, že vláda řeší haléřové záležitosti a podobnou zakázku nikoli. Někdo si měl pohlídat, aby to fungovalo,“ řekl už minulý týden na adresu ministra dopravy Babiš.

Způsob přidělení a cenu zakázky ale kritizovala i opozice. Někteří lidé z oboru uvedli, že podobný projekt by mohl stát kolem 40 milionů korun.

„Můj názor je, že pokud je to možné, tak bychom měli začít znovu a lépe. To, že je to nezvládnuto, je evidentní, je tam celá řada otazníků, na které by zadavatelé měli odpovědět,“ uvedl k zakázce vicepremiér a předseda koaliční ČSSD Jan Hamáček.

Stát by měl podle Babiše nově zakázku zrušit, rozdělit a zařídit její vysoutěžení za nižší cenu tím, že otevře některé části, jež dosud patřily do režimu utajené. Vyplynulo to z dopolední schůzky premiéra s programátorem Tomášem Vondráčkem, kterého Andrej Babiš přizval ke schůzce poté, co nabídl vytvoření e-shopu společně s dalšími programátory zdarma.

Nebyl to ale jediný případ, kdy se Vladimír Kremlík znelíbil Andreji Babišovi. Na sklonku loňského roku si ho premiér bral na mušku kvůli budoucímu výběru mýtného. V kuloárech pak prosakovaly informace o tom, že s jeho vedením dlouhodobě není spokojený.

„Nejen, že se na něj SFDI neobrátil, ale ani mě ministr dopravy neinformoval, že se taková zakázka chystá. Společně teď odmítají přiznat chybu, ale já s nimi zásadně nesouhlasím,“ napsal Andrej Babiš v neděli na Facebooku. A už tehdy vytkl i postup Státního fondu dopravní infrastruktury, který podle Babiše chybně nekontaktoval vládního zmocněnce pro IT.

Doporučované