Hlavní obsah

Bouři v New York Times vyvolal editor publikací komentáře republikána

Foto: Profimedia.cz

Redaktoři New York Times se vzbouřili proti názorovému článku, který v deníku vyšel.

Reklama

8. 6. 2020 16:20

Editor NYT James Bennet rezignoval poté, co se na něj snesla kritika, že list publikoval názorový článek republikánského senátora Toma Cottona. Ten v textu doporučil prezidentu Trumpovi, aby proti demonstrantům použil sílu.

Článek

Názorový článek, tzv. „op-ed“, tedy reakce na editorial, vyšel ve středu 3. června. Text s názvem „Send in the Troops“ volal po použití moci na potlačení antirasistických protestů po smrti George Floyda. Chce po Donaldu Trumpovi, aby využil tzv. „Insurrection Act“ z roku 1807, tedy právní podporu pro vyslání americké armády potlačit protesty. Text také obsahoval tvrzení, že se organizace Antifa „infiltrovala mezi protestující“.

Názorový článek okamžitě zkritizovali novináři zevnitř redakce a vydavatel New York Times v neděli oznámil, že editor Bennet rezignoval na svůj post, stejně tak jeho zástupce Jim Dao.

„Názory NYT dluží čtenářům i názor z druhé strany, zvláště těch lidí, kteří jsou v pozici nastavovat pravidla,“ obhajoval publikaci článku James Bennet. Na sociálních sítích novinář dodal, že si je vědom toho, že Cottonovy argumenty jsou nebezpečné, ale právě proto si podle něj zasloužily posoudit od čtenářů Timesů.

Postavili se proti němu ale lidé přímo z redakce. Vydali vlastní prohlášení, ve kterém se vymezují proti textu arkansaského senátora Cottona. „Vydání toho textu vrhá do nebezpečí i černošské zaměstnance NYT,“ komentovali společně s fotkou článku redaktoři amerického deníku. A přidali se k nim i bývalí zaměstnanci NYT.

Velkou kritičkou se stala čerstvá laureátka Pulitzerovy ceny, Nikole Hannah-Jonesová, která píše o rasové problematice pro magazínové vydání NYT. „Možná budu mít kvůli tomu problémy, ale mlčet by bylo nemorální, jako černoška, jako novinářka, jako Američanka, se hluboce stydím za vydání toho textu,“ tweetovala Hannah-Jonesová.

Ve čtvrtek dokonce jeden z hlavních reportérů Brandon Bell zatweetoval, že se na čtvrtek „hází marod“. Další asi tři desítky z dvou set zaměstnanců NYT se k němu přidalo.

Vydavatel New York Times A.G. Sulzberger nejdříve krok editora obhajoval. Podle něj by měl list prezentovat názory napříč názorovým spektrem. Později však redaktoři z newsroomu tweetovali, že jim Sulzberger přiznal, že vydání textu byla chyba. Článek prý navíc nevyhovoval standardům novin.

Jen několik dní poté list oznámil, že editor Bennet rezignuje na post editora, jeho zástupce Jim Dao přešel do jiné rubriky. Žádné konkrétní vysvětlení ani ohledně rezignace, ani přesunu, nikdo prozatím nezveřejnil.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované