Hlavní obsah

Brno zavřelo hlavní nádraží. Cestující si zvykají na největší vlakovou výluku v historii města

Mezinárodní vlakové spoje nově stavějí v Brně na dolním nádraží. (Video: Jan Kozel, Tomáš Svoboda , Seznam.cz)

10. 12. 2018 18:29

V Brně na hlavním nádraží začala největší vlaková výluka v historii. Kvůli opravám zabezpečovacího zařízení a dvou mostů nejezdí do železničního uzlu tři čtvrtiny všech spojů. Hned první pracovní den přinesl zmatky. Pasažérům se cestování prodlouží o desítky minut.

Článek

Kde je dolní nádraží? To bych také chtěla vědět, ptá se důchodkyně a zmateně hledí do světelné tabule odjezdů na brněnském hlavním vlakovém nádraží. To běžně obslouží šedesát tisíc cestujících za den, jenže ti si od neděle zvykají na největší výluku v historii Brna.

Z pětistovky obvyklých vlakových spojů jich na hlavní nádraží míří jen sto padesát. Největším uzlem se stala necelý kilometr vzdálená stanice Brno-dolní nádraží. Právě tam stavějí všechny expresy a mezinárodní spoje. Zastaralé překladové nádraží v uplynulých měsících prošlo opravami za dvě stě milionů korun, přesto už v prvních dnech výluky těžko zvládá nával cestujících. Správa železniční dopravní cesty po zkušenostech z minulých výluk nechala opravit nástupiště, vybudovala výtah i podchod a také vytápěnou čekárnu z unimobuněk. „Ve spolupráci s Českými drahami ještě do konce roku zpřístupníme cestujícím jednu nevyužívanou budovu,” řekl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Zmatek na brněnských vlakových nádražích panoval i v první pracovní den výluky. Přestože pracovníci Českých drah i železničářů o situaci informovali předem, spousta cestujících se o výlukách dozvěděla až ve vlaku nebo na nádražích. Podle zjištění Seznamu lidem nejvíc chyběly informace o výlukových soupravách. Třeba na světelných tabulích na hlavním nádraží svítily jen aktuálně odjíždějící spoje, informace o těch výlukových cestující zjišťovali všemožně. „Přijel jsem z Vyškova do Židenic. Tam vystoupíte z vlaku a čeká na vás další výluka dopravního podniku kvůli opravám zábrdovického mostu. Je to opravdu chaos. Cesta se mi hodně prodloužila,” postěžoval si důchodce.

Výluky se týkají většiny vlaků, na hlavní nádraží beze změn jezdí jen část spojů od Tišnova, od Blanska či Slavkova u Brna. Cestující kvůli výluce přesedají také v Židenicích, Králově Poli, Slatině či Chrlicích. „Mezi hlavním a dolním nádražím vypravujeme speciální linku číslo 61. Dispečeři jsou na místě a při větším náporu cestujících ihned přistaví další autobus,” popsala mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Největší vlakovou výluku v brněnské historii zavinily plánované a potřebné rekonstrukce, které si vyžádají více než dvě miliardy korun. Dělníci opravují dva památkově chráněné železniční mosty v Hybešově a Křídlovické ulici a také vymění zabezpečovací zařízení pro lepší odbavování vlaků.

Doporučené