Hlavní obsah

Další Češi žalují Volkswagen. Bude už jich na dva tisíce, chtějí skoro půl miliardy

Takový spor české soudy ještě neřešily.Video: Vojtěch Blažek, Seznam Zprávy

 

Reklama

V půlce září dorazí k soudu nová vlna žalob. Majitelé aut chtějí skoro půl miliardy.

Článek

U soudu pro Prahu 8 tiká už rok pod nenápadnou spisovou značkou 22 C 65/2017 spor, jaký v Česku ještě nebyl. A přidávají se k němu další lidé.

Jde o žalobu na automobilky Škoda Auto a Volkswagen – a to ve známé aféře Dieselgate: před třemi lety vyšlo najevo, že koncern VW vybavoval auta softwarem, který rozpoznal laboratorní testy na emise a uměle je snižoval.

K osmi stovkám žalujících přibudou podle zjištění Seznamu další majitelé takto postižených aut, kteří požadují odškodnění. Celkem jich budou skoro dvě tisícovky a žalovaná částka dosáhne téměř půl miliardy.

Reportáž Vojtěcha Blažka.Video: Vojtěch Blažek

Žalobu zaštiťuje speciálně založená společnost Safe Diesel, která už druhým rokem oslovuje řidiče a nabízí jim zastupování před soudem.

Nová vlna žalujících přijde v polovině září proto, že podle občanského zákoníku má člověk, který se cítí poškozený, tři roky na uplatnění náhrady škody. A právě v září roku 2015 skandál vypuknul.

„Hrozí proto, že některé nároky budou promlčené,” vysvětlil František Honsa, advokát kanceláře BBH, která žalobu sepsala. Soud ale zatím případ nezačal projednávat.

Žaloba, o níž Seznam už dříve informoval, vypočítává, kde všude měla majitelům aut vzniknout škoda. Odvolává se například na studie, podle nichž se autům, z nichž se nelegální software odstranil, snižuje výkon a stoupá spotřeba. Nebo na pokles cen dieselových automobilů.

V Česku Ministerstvo dopravy eviduje 165 tisíc vozů, které měly (nebo stále mají, protože někteří majitelé si ho nenechali odstranit) tento software.

Mladoboleslavská automobilka dlouhodobě tvrdí, že k žalobám není důvod – jednoduše proto, že řidičům fakticky žádná škoda nevzniká. A odmítá, že by přehrání softwaru, které nabízí zdarma, mělo jakýkoli vliv na spotřebu nebo na výkon.

„Provedení technického opatření nemá nepříznivý dopad na údaje o spotřebě paliva, emisích CO2, výkonu motoru, točivém momentu, emisích hluku, což prokázaly testy prováděné pro úřad, který pro vozy udělil typové schválení, i nezávislé testy v odborných automobilových titulech. Všechny vozy lze tak bez omezení před i po provedení technických opatření používat, zákazníkům nevznikla a s provozováním vozu nadále nevzniká žádná újma,” prohlásil už dříve Vítězslav Pelc, mluvčí Škodovky.

Reportáž Vojtěcha Blažka. Video: Vojtěch Blažek

V Česku je skutečně kolem Dieselgate klid – ve srovnání s událostmi v zahraničí. V Německu mají úřady během září rozhodnout, jestli úprava softwaru stačí. Nebo zda je potřeba zasáhnout i přímo do motoru a spalovacích částí vozů.

V červnu také policie zatkla Ruperta Stadlera, šéfa představenstva automobilky Audi, spadající pod Volkswagen. Podle vyšetřovatelů o cílených podvodech při testování emisí věděl, snažil se zametat stopy a ovlivňovat svědky. Vyšetřovaní jsou i další manažeři koncernu.

Ve Spojených státech byl jeden z bývalých manažerů Volkswagenu pravomocně odsouzen k sedmi letům vězení. Většina ze 600 tisíců majitelů dieselů tam obdrží odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů, tedy asi 130 tisíc až 255 tisíc korun.

Po celém světě je 11 milionů vozů s takto upraveným motorem.

Reklama

Související témata:

Doporučované